OrgaNOWA symfonia kina / Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo - NOSPR
OrgaNOWA symfonia kina / Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo
Szanowni Państwo!
Informujemy, że w związku z organizacją w sąsiedztwie NOSPR katowickiego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w dniach 24–26 stycznia parking A w Strefie Kultury będzie wyłączony z użytkowania. Liczba dostępnych miejsc parkingowych w pobliżu NOSPR będzie w znacznym stopniu ograniczona. Więcej informacji.
Informujemy, że nastąpiła zmiana planowanego repertuaru filmowego. Zamiast filmu Lokator zostaną tego dnia wyświetlone filmy krótkometrażowe Bustera Keatona (1920) Jeden tydzień, W teatrze, Rodzina mojej żony, Strach na wróble. Zakupione bilety zachowują ważność.
Przed koncertem, o 19:45 zapraszamy do sali koncertowej na prelekcję, którą poprowadzą Anita Skwara oraz Adam Suprynowicz.
Podobno przed kamerą uśmiechnął się po raz ostatni w 1920 roku. Kamienna twarz Bustera Keatona nie tylko dała genialnemu komikowi przydomek, ale pozostała w historii światowego kina jako jego „kostium” – jak rogowe okulary i słomkowy kapelusz Harolda Lloyda, jak melonik, wąsik i laseczka Chaplina. Daleki od beztroski i przebojowego optymizmu ekranowego Harolda (w filmowych objawieniach Lloyda – przede wszystkim w kultowym Jeszcze wyżej z 1923 roku) i romantyzmu Chaplinowskiego trampa (który drepcze przez świat, po trochu go zbawiając) bohater „dziwnych” komedii Bustera Keatona ma w sobie niejednoznaczność i szczyptę niepokojącej melancholii. Akrobatyczna sprawność jego ciała (lwią część olśniewających wyczynów gwiazdor wykonywał samodzielnie) jest dla wrogiego często świata wyzwaniem, tarczą, która chroni wewnętrzną kruchość i samotność postaci, którymi staje się przed kamerą. To bohater ciut obok swoich czasów, jakby wychylony bardziej w naszą stronę. Początkowo kino Bustera Keatona (można by powiedzieć – według Bustera Keatona, bo jest w swoich filmach wszechobecny jako autor, aktor i współreżyser) to krótkie metraże – filmy dwurolkowe (około 20–25 min). Sto lat później zachwycają i zadziwiają swoją formułą. To tak, jakby slapstick przyprawić odrobiną egzystencjalizmu… Keatonowski Strach na wróble (1920) mógłby stanąć także na naszym rozdrożu. Z czasem zgodnie z ogólną tendencją autor Rozkoszy gościnności i Generała melduje się w pełnych metrażach. Tworzy arcydzielne, dojrzałe filmy, których potencjał intelektualny i artystyczny równy jest mocy, z jaką eksplodują ekranowym komizmem. Podobnie jak inny geniusz kina Orson Welles, Buster Keaton głęboko wierzył, że kamera filmowa jest najcudowniejszą maszyną, jaką człowiek kiedykolwiek dostał do ręki.
Anita Skwara
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Najbliższe koncerty
Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXII”
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
AUKSO x Warszawska Orkiestra Sentymentalna / Piosenki przedwojennej Warszawy
Sala koncertowa
Brak biletówDźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR
JazzKLUB / Tomeka Reid Quartet / Trzy strunowe i perkusja w post-bopowym galopie
Sala kameralna
Ostatnie biletyKalejdoskop / Muzyczne indywidualności / klasy 1-3
Sala kameralna