Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Tomasz Bugaj / VIII Międzynarodowy Festiwal Harfowy - NOSPR

NOSPR / Tomasz Bugaj / VIII Międzynarodowy Festiwal Harfowy

Niedziela
12:00
Dyrygent
Wykonawcy
Xavier de Maistre – harfa
Program

Bedřich Smetana – Poemat symfoniczny Wyszehrad z cyklu Moja Ojczyzna

Jean-Baptiste Krumpholtz – V Koncert na harfę i orkiestrę

Franz Schubert – Uwertura Czarodziejska harfa

Poemat symfoniczny Wyszehrad (1874) – pierwsze ogniwo sześcioczęściowego cyklu Moja ojczyzna  Bedřicha Smetany (1824-1884) – przywołuje obraz praskiego zamku nad Wełtawą. Rozbrzmiewająca na początku harfa symbolizuje barda, który opowiada dzieje dawnej świetności i krzepi serca nadzieją odrodzenia. Temat główny ma w Czechach rangę Poloneza A-dur Chopina – stał się sygnałem Czeskiego Radia. Smetana pisał tę kompozycję w trudnym okresie, zupełnie głuchy, w chronicznych bólach. Jaka musiała być siła dziewiętnastowiecznych uczuć patriotycznych, skoro w muzyce słychać tylko wielkość i szlachetność.

Jean-Baptiste vel Jan Křtitel Krumpholtz (1742-1790) był czeskim kompozytorem i wybitnym harfistą. Po entuzjastycznie przyjętym koncercie w wiedeńskim Burgtheater, w latach 1773-1776 był członkiem orkiestry w Esterhazie, gdzie pobierał lekcje u samego Józefa Haydna. Życie zakończył tragicznie, rzucając się do Sekwany, gdy żona porzuciła go na rzecz przyjaciela, kompozytora Jana Ladislava Dusska, za którym wyjechała do Londynu. Kompozycje Krumpholtza cieszyły się w jego epoce popularnością. W dziedzinie gry na harfie, a także konstrukcji tego instrumentu, był nowatorem. Eksplorował m.in. możliwości harmoniczne, jakie dawała nowa wówczas harfa pedałowa.

Tekst melodramatu Czarodziejska harfa (1820) zaginął. Ostało się kilka fragmentów muzycznych, z których w repertuarze koncertowym pozostaje jedynie uwertura. Choć dzieło to marginalne, ma ono znaczenie w rozwoju Franciszka Schuberta (1797-1828) jako zaprawa w stylu symfonicznym, owocująca wkrótce partyturami większego formatu. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AUKSO x Marcin Masecki
Orkiestry gościnne / Mój Karnet
202519:30

AUKSO x Marcin Masecki

Sala koncertowa

Kup bilet
NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
S3Abonament
202512:00
Tine Thing Helseth

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading