NOSPR / Tadeusz Wojciechowski - NOSPR
NOSPR / Tadeusz Wojciechowski
Carl Orff – Carmina burana
Nawiązania do średniowiecza były w muzyce modernizmu nierzadkie. Znajdowano w wiekach średnich (jak i zresztą w innych dawnych stylach) antidotum na romantyczną gorączkę, która na początku XX wieku stała się sztampą bez znaczenia. Tak przynajmniej sądziło pokolenie artystów, których pociągała estetyka dystansu i kult formy obiektywnej. Ale Carl Orff (1895-1982) nawiązywał do epoki wieków średnich w mniej typowy sposób. Nie interesowała go duchowość i asceza. Ważniejsza była dlań ludyczna strona tamtej epoki – jej teatralność z piętnem farsy, jej bluźnierstwa utrzymane w granicach obyczaju. Nie przypadkiem był Orff także wybitnym pedagogiem, który rozbudzał muzykalność dziecięcą za pomocą instrumentarium czysto perkusyjnego.
Carmina burana (1937) to monumentalna kantata sceniczna w trzech częściach. Opowiada o wiośnie, o uciechach Wenus i Bachusa. Ale ukrytą bohaterką tej alegorii jest Fortuna Imperatrix Mundi i jej kapryśne koło. Carmina burana szybko zyskały przychylność publiczności i władz nazistowskich. To nie przeszkodziło powojennej karierze utworu, który należy ulubionych „przebojów” klasycznych i cieszy się powodzeniem u szerokiej publiczności. Zawdzięcza tę pozycję swej szorstkiej prostocie, efektownym i rubasznym kontrastom. [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR