Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / Sekstet smyczkowy NOSPR - NOSPR

NOSPR kameralnie / Sekstet smyczkowy NOSPR

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Piotr Tarcholik – skrzypce
Kinga Tomaszewska – skrzypce
Dariusz Korcz – altówka
Sandra Kałuża – altówka
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Jan Kotula – kontrabas
Program

Louis Spohr – Sekstet smyczkowy op. 140  
Richard Strauss – Capriccio  
Richard Strauss – Metamorphosen 

Sekstet C-durLouisa Spohra (1784-1859) skomponowany na przełomie marca i kwietnia 1848 roku, to jedno z najlepszych jego dzieł kameralnych. Spohr, znakomity skrzypek, dyrygent i twórca należący do pierwszej generacji twórców romantycznych, jako pierwszy po Luigim Boccherinim (1776) podjął pomysł komponowania na podwojoną obsadę smyczkową,  dając impuls swoim następcom (Brahms, Dvořak, Czajkowski, Reger, Schönberg i in.). Utwór powstał na fali entuzjazmu wywołanego ideami i wydarzeniami Wiosny Ludów. Kompozytor popierał dążenia swoich rodaków do wolności, demokracji, ustroju republikańskiego i zjednoczenia narodu niemieckiego. Chociaż nie istnieje żaden pozamuzyczny program dzieła, trudno nie skojarzyć przesyconego trylami tematu części I ze śpiewem ptaków, a zatem z symptomami wiosny. Powracają one także w euforycznym finale dziele. Czy zatem nieoczekiwane wyciszenie w zakończeniu – należy interpretować jako proroctwo klęski? 

Capriccio - ostatnia spośród kilkunastu oper Richarda Straussa, interpretowana jest niekiedy jako jego operowy testament. Libretto opracował sam kompozytor z dyrygentem Klemensem Kraussem w nawiązaniu do opery Antonia Salieriego Prima la musica e poi le parole. Ukończone w 1942 r. dzieło Straussa utrzymuje się w repertuarze do naszych czasów, było też wielokrotnie nagrywane. Akcja opery nawiązuje do odwiecznej dyskusji estetycznej na temat wyższości muzyki czy poezji w operze (niegdyś doskonałą równowagę pod tym względem udawało się Straussowi osiągnąć we współpracy z nieżyjącym już wówczas Hugonem von Hofmannstahl). Próbkę walorów muzycznych opery daje sekstet smyczkowy, który w operze pełni funkcję uwertury (granej przy podniesionej kurtynie).

Po latach wielkich triumfów i zasłużonej renomy wybitnego dyrygenta i znakomitego kompozytora, wirtuoza - bez mała - techniki orkiestrowej Strauss przeżył okres, który go w oczach świata zdyskredytował – współpracy z faszystowską władzą od 1933 do 1935 roku, a potem, w czasie wojny, milczącej zgody na otaczającą rzeczywistość. Będąc bożyszczem niemieckiej opery, nie zdecydował się na emigrację. Wielką traumę przeżył w miesiącach wyzwolenia, kiedy zbombardowane zostały jego ukochane miasta – Drezno, Monachium, Berlin. Komponowane  od sierpnia 1944 do marca w 1945 r. Metamorfozy (kompozytor miał wówczas 80 lat) wydają się wyrazem wielkiego żalu i tęsknoty za epoką, która nieodwracalnie odchodziła w przeszłość, za wartościami, które uległy degradacji, światem, który właśnie legł w gruzach. Dotyczyło to w równym stopniu zniszczonych budynków - wspaniałych teatrów, oper, kościołów, co kultury ogólnie rozumianej, tej której Strauss przez kilkadziesiąt lat swego twórczego życia stał się częścią. Sam nigdy nie wyjaśnił znaczenia tytułu, ani tajemniczej adnotacji "In memoriam!" wpisanej do partytury przy cytacie z Marsza żałobnego z III Symfonii Ludwiga van Beethovena. Ten ostatni szczegół zwłaszcza przemawia za melancholijno-elegijnym przesłaniem dzieła.

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Biodróże z Michałem Książkiem
Wydarzenia towarzyszące Festiwalowi Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202507:30

Biodróże z Michałem Książkiem

NOSPR

Ostatnie bilety

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading