Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / NOSPR String Sextet - NOSPR

NOSPR kameralnie / NOSPR String Sextet

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Piotr Tarcholik – skrzypce
Kinga Tomaszewska – skrzypce
Dariusz Korcz – altówka
Sandra Kałuża – altówka
Łukasz Frant – wiolonczela
Adam Krzeszowiec – wiolonczela
Program

Mikołaj Rimski-Korsakow – Sekstet smyczkowy A-dur 
Piotr Czajkowski -  Sekstet smyczkowy d-moll op. 70 Pamiątka z Florencji   

Kiedy po kilku latach służby czynnej w marynarce wojennej Rimski-Korsakow zdecydował się na objęcie posady nauczyciela kompozycji w Konserwatorium, swoją pracę rozpoczął od nadrabiania drogą samokształcenia własnych braków w tej dziedzinie. Był niestrudzony w pisaniu zadań kontrapunktycznych i fug, a także w studiowaniu dzieł J.S. Bacha i Palestriny. Czerpał zapewne także wiele wzorów z twórczości Beethovena. W późniejszych latach zdobył renomę wytrawnego znawcy możliwości orkiestry symfonicznej, ale w latach siedemdziesiątych skoncentrował się na utworach kameralnych. Pięcioczęściowy Sekstet smyczkowy skomponowany na konkurs kompozytorski ogłoszony przez Rosyjskie Towarzystwo Muzyczne w 1876 r. nie zdobył, co prawda, I nagrody, ale spotkał się z zainteresowaniem krytyków muzycznych, a zwłaszcza Leonida Sabaniejewa, który opisał go jako utwór "młodzieńczy, zabawny i pełen radości". Ta skąd inąd słuszna opinia nie docenia walorów techniki kompozytorskiej, przede wszystkim kunsztownej polifonii zastosowanej w Sekstecie bez utraty lekkości i wdzięku.

Na trasach wojaży zagranicznych Piotra Czajkowskiego Florencja znalazła się przynajmniej siedmiokrotnie, ostatni raz zimą 1890 roku, kiedy kompozytor zaabsorbowany był komponowaniem Damy pikowej. Dopiero po oddaniu operowej partytury do realizacji scenicznej, już w Rosji Czajkowski powrócił muzycznymi myślami do toskańskiej stolicy i kultury włoskiej. Nowej kompozycji nie potraktował relaksowo. Pisze o tym w liście  z 7 XII 1890 r.: „Czułem niewyobrażalne zmęczenie, marzyłem o długim odpoczynku… Ale już na drugi dzień poczułem niewiarygodny smutek, tęsknotę i żal za ukończoną pracą, która tak niepodzielnie zajmowała mnie przez kilka miesięcy…. Natychmiast zabrałem się do wielkiego i bardzo technicznie trudnego utworu (sekstet smyczkowy), który od razu zawładnął mną całkowicie. I znowu zapomniałem o wszystkim i o wszystkich. Dla egoistycznej potrzeby pogrążenia się po szyję w pracy”.

Rzeczywiście, w ostatnich latach swojego życia Czajkowski komponował jak w transie, i to arcydzieło za arcydziełem. Praca była dla niego ucieczką od samotności i ratunkiem przed pogłębiającą się depresją. Wspomniana trudność techniczna związana z komponowaniem Sekstetu wynikała z nietypowości zadania. Standardem w XIX wieku było myślenie w kategoriach kwartetu lub kwintetu. Tymczasem twórca Souvenir de Florence miał na myśli sześć zróżnicowanych, nie dublujących się głosów instrumentalnych, samodzielnych, chociaż należących do jednej rodziny. Brzmienie takiego zespołu jest z reguły nieco ciemniejsze, niż klasycznego kwartetu i masywniejsze przez wzmocnienie niskiego i średniego rejestru. Daje też większe możliwości w konstruowaniu gradacji dynamicznych.

Atmosfera gorączkowego pobudzenia, zapewne związana ze wspomnieniem podróży, przeplata się tu z muzycznymi wątkami kojarzącymi się z włoskim krajobrazem – nawiązaniem do gatunku serenady i taranteli. Nie brak też echa prawosławnych śpiewów liturgicznych i typowo rosyjskiej melodyki, tchnącej smutkiem i melancholią.  

Najbliższe koncerty

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Mama Terra na scenie

JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji

Sala kameralna

Brak biletów
Cory Henry Solo Experience
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Cory Henry Solo Experience

Sala koncertowa

Kup bilet
JACK Quartet / Olśniewająca ciemność
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202519:30

JACK Quartet / Olśniewająca ciemność

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading