Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / Four Strings - NOSPR

NOSPR kameralnie / Four Strings

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Lucyna Fiedukiewicz – skrzypce
Grzegorz Witek – skrzypce
Beata Raszewska – altówka
Łukasz Tudzierz – wiolonczela
***
Theodosia Ntokou – fortepian
Program

Witold Maliszewski – Kwartet smyczkowy nr 2 op. 6   C-dur
Franz Liszt - Totentanz
Zygmunt Noskowski – Kwartet fortepianowy d-moll op. 8  
Zygmunt Noskowski – Kwartet humorystyczny Każdy po swojemu

Witold Maliszewski

Po studiach w Petersburgu był dyrektorem założonego przez siebie Konserwatorium w Odessie. Od 1921 roku mieszkał i działał w Warszawie. Do historii przeszedł jako współorganizator pierwszej edycji Konkursu Chopinowskiego oraz Instytutu Fryderyka Chopina.  Jako kompozytor został wielokrotnie doceniony. Już w latach 1903-1905 r. otrzymał nagrody Petersburskiego Towarzystwa Kameralnego m. in. za II Kwartet smyczkowy C-dur, a w późniejszych latach także na konkursach kompozytorskich w Paryżu, Warszawie, Lwowie i Genewie.

Na stylistyce jego kwartetów smyczkowych zaważył kilkuletni pobyt kompozytora w Petersburgu. Maliszewski przyswoił sobie założenia estetyczno-warsztatowe szkoły Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, u którego studiował, a zatem docenienie rzemiosła kompozytorskiego, zwłaszcza w zakresie kontrapunktu i harmonii, przy jednoczesnej zachowawczości w zakresie języka muzycznego. Najwyżej spośród współczesnych sobie twórców stawiał Alexandra Głazunowa, sam także był zwolennikiem  klasycyzującego neoromantyzmu. Doskonałość formy, piękno melodii i klarowność faktury wysuwał na pierwszy plan, przeciwstawiał się natomiast wszelkim modernizmom, odchodzeniu od systemu tonalnego i rozluźnianiu reguł kontrapunktu. 

Totentanz Franza Liszta jest cyklem wariacji opartych na temacie Dies irae, wziętym z chorału gregoriańskiego, tym samym, do którego sięgnął Hector Berlioz w finale swojej Symfonii fantastycznej. Tekst słowny tej sekwencji opisuje dzień Sądu Ostatecznego, jej melodia daje zatem impuls do sięgnięcia po ekstremalny zasób środków pianistycznych.  Wzburzenie, groza i przerażenie przeplatają się tu z wyrazem smutku i rezygnacji. Zafascynowany tematyką śmierci Liszt zrealizował w tym utworze wiele pomysłów wyprzedzających swoją epokę, np. fortepian potraktował momentami jak instrument perkusyjny. W repertuarze Totentanz należy do najpoważniejszych pod względem technicznym wyzwań pianistycznych.

Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 pochodzi z wczesnego okresu twórczości Zygmunta Noskowskiego, sprzed 1879 roku. Twórca słynnego Stepu studiował w latach 1872-1875 kompozycję w Akademie der Künste w Berlinie u Friedricha Kiela, a następnie na kilka lat osiadł z rodziną w Konstancji nad jeziorem Bodeńskim, gdzie powierzono mu stanowisko dyrektora Towarzystwa Śpiewaczego.  W trakcie pobytu Noskowskiego w Weimarze w 1880 roku doszło do prawykonania jego Kwartetu fortepianowego d-moll z udziałem Franza Liszta, który szczerze interesował się twórczością młodego Polaka.  Jego dzieło posiada klasyczną budowę czteroczęściową, równorzędnie potraktowane zostały w nim wszystkie instrumenty, co świadczy o dojrzałym podejściu kompozytora do idei muzykowania kameralnego. Kwartet przyciąga przy tym uwagę rozmachem i klarowną budową części I Allegro con brio, inwencją melodyczną i długooddechową, swobodnie rozwijaną kantylenową frazą, zachwycającą zwłaszcza w części II. W finale zamieścił Noskowski stylizację krakowiaka nadając swojej kompozycji cechy narodowe.

Najbliższe koncerty

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Mama Terra na scenie

JazzKLUB / Mama Terra presented by Edinburgh Jazz & Blues Festival / Spiritual jazz ze Szkocji

Sala kameralna

Brak biletów
Cory Henry Solo Experience
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Cory Henry Solo Experience

Sala koncertowa

Kup bilet
JACK Quartet / Olśniewająca ciemność
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202519:30

JACK Quartet / Olśniewająca ciemność

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading