Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie / Fortepian ćwierćtonowy - NOSPR

NOSPR kameralnie / Fortepian ćwierćtonowy

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Agnieszka Kopińska – fortepian
Piotr Kopiński – fortepian
Adam Pejcha – oprawa mutlimedialna
Program

Charles Ives – Three Quarter-Tone Pieces (1923-24)
Ivan Wyschnegradsky – 24 Preludes (1934, rev. 1960)
James Tenney – Flocking (1996)
John Corigliano – Chiaroscuro (1997)
Krzysztof Gawlas – Sonar 7

 

W ramach projekcji multimedialnej pokazane zostaną prace Bartosza Sikorskiego inspirowane muzyką mikrotonową.  

 

 

Idea mikrotonowości, w tym także muzyki ćwierćtonowej, ma wielowiekową historię. Interwały mniejsze od półtonu znane były już w starożytnej Grecji, występują także w wielu kulturach orientalnych (np. skala hinduska dzieli się na 22 nierówne mikrointerwały, tzw. śruti). W muzyce europejskiej przed XX wiekiem można spotkać je incydentalnie, np. w utworach szesnastowiecznych madrygalistów, a także w eksperymentalnym oratorium Jacquesa Fromentala Halevy'ego Prométhée enchiné (1849).

Inicjatorem dwudziestowiecznej mikrotonowości w Europie był czeski kompozytora i teoretyk, Alois Hába, który zainspirowany hipotezą Ferrucia Busoniego (Zarys nowej estetyki muzyki) dopuszczał każdy rodzaj skali oraz systemu dźwiękowego i począwszy od 1917 r. skomponował pokaźną ilość utworów opartych na skalach ćwierćtonowych i złożonych z 1/6-tonów). W tym samym mniej więcej czasie swoje badania i eksperymenty prowadzili w tej dziedzinie także Iwan Wyszniegradski, H. Möllendorf i Richard Heinrich Stein, który już w latach 1906-1909 zaprojektował tonalny system ćwierćtonowy.

W 1923 r. skonstruowany został w firmie Förster w Pradze fortepian ćwierćtonowy o dwóch klawiaturach, a także ćwierćtonowa gitara i fisharmonium. Jednakże w praktyce wykonawczej instrumenty te się nie przyjęły.

W swoich utworach interwały mniejsze od półtonów stosowali, aczkolwiek raczej epizodycznie: Bela Bartòk, Pierre Boulez, Alban Berg, Eugène Ysaÿe, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki i in. W latach siedemdziesiątych eksperymentowali w tej dziedzinie także kompozytorzy amerykańscy, m.in. Easly Blackwood i Harry Partch, a wcześniej Charles Ives (Three Quarter-Tone Pieces).

W naszych czasach ćwierćtonowe utwory fortepianowe wykonuje się na dwóch instrumentach różniących się strojem o ćwierć tonu. Na taki „zespół” komponowali swoje utwory w latach dziewięćdziesiątych XX wieku Amerykanie - James Tenney (Flocking) i John Corigliano (Chiaroscuro).

23 czerwca 2016 r. po raz pierwszy wykonana zostanie ćwierćtonowa kompozycja Krzysztofa Gawlasa pt. Sonar 7.

 

Agnieszka i Piotr Kopińscy tworzą od 1996 roku duet fortepianowy. W obszarze ich zainteresowań znajduje się muzyka XX-wieczna, a także współczesna – klasyczna, jazzowa oraz szeroko pojęta improwizowana. Oprócz występów w kraju mają za sobą również koncerty w Niemczech, we Francji, na Ukrainie i w USA. W 2000 roku wystąpili z recitalem na dwa fortepiany w Central Washington University oraz poprowadzili masterclass dla studentów tej uczelni. W 2013 roku wydali płytę CD z własną wersją na dwa fortepiany i zespół perkusyjny PietruszkiŚwięta wiosny Igora Strawińskiego. Na płycie, która była przypomnieniem Święta w stulecie jego premiery wystąpili również muzycy NOSPR: Piotr Połaniecki i Michał Żymełka. 

Najbliższe koncerty

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
S3Abonament
202512:00
Tine Thing Helseth

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading