Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Agnieszka Kopińska – fortepian
Piotr Kopiński – fortepian
Michał Żymełka – perkusja
Piotr Połaniecki – perkusja
Program

Igor Strawiński – Pietruszka (fragmenty, opracowanie na 2 fortepiany i perkusję Piotr Kopiński)

George Crumb – Music for a Summer Evening (Makrokosmos III)

 

Koncepcja muzyczna Pietruszki zakłada przeciwstawienie "rozhasanego" fortepianu (który reprezentuje tytułowego bohatera) "groźnej" orkiestrze. Pietruszka to kukiełka, ożywiona ludzką duszą, zdolna zatem do miłości, ale i cierpiąca z powodu odrzucenia i upokorzenia. Analogicznie - fortepian był dla Strawińskiego instrumentem perkusyjnym, dawniej jedynie aspirującym, wbrew swej naturze, do grupy kantylenowej, naśladującej ludzki wyraz uczuć. Kompozytor postanowił wrócić do jego korzeni. Po ponad 100 latach od prapremiery upatruje się w muzyce do tego baletu przełomowy moment w dziejach tego instrumentu i technik kompozytorskich jako takich. Dowartościowanie rytmu i jednocześnie rozluźnienie  dyscypliny metrycznej wyzwoliło nieznane w muzyce artystycznej energetyczne zasoby.

Na prośbę Artura Rubinsteina Strawiński opracował w 1921 roku dla celów koncertowych kilka fragmentów baletu na fortepian solo. Suita, którą później genialny pianista wielokrotnie wykonywał, składa się z 3 części: Taniec rosyjski, U PietruszkiZapusty. Istnieje też autorska wersja fortepianowa przeznaczona na 4 ręce.  Biorąc pod uwagę obydwa opracowania, jak również ujęcie orkiestrowe - pierwotne z 1911 roku i zrewidowane przez kompozytora w 1947 - Piotr Kopiński stworzył jeszcze jedną wersję koncertową, przeznaczoną na 2 fortepiany i perkusję. Efekt jego działań zarejestrowany został w 2013 roku na CD i dał początek jego pracy habilitacyjnej poświęconej roli fortepianu w muzyce symfonicznej XX wieku.

Amerykanin George Crumb (*1929) należy do pokolenia kompozytorów, które uaktywniło się w pierwszym dwudziestoleciu powojennym. Najsilniejsze więzi łączą go z Bartókiem i Debussy'm. Stosowanie niekonwencjonalnych sposobów wydobycia dźwięku zbliża go do nurtu sonorystycznego. Od wykonawców oczekuje ponadto Crumb rytualizacji wykonania poprzez nadanie mu walorów teatralnych (poruszanie się po estradzie, przypisywanie instrumentalistom zadań wokalnych, uwypuklanie sonorystycznej wartości słów, używanie szeptu, gwizdu, swobodnej rytmiki itp.). Typowy dla Crumba jest kameralny zestaw instrumentalny i w jego ramach niuansowanie barwy, m. in. poprzez amplifikację, czyli elektroniczne wzmocnienie lub modyfikację brzmienia instrumentów.

Utworom, a także ich częściom nadaje kompozytor pozamuzyczne tytuły, dookreśla też słowami treść poszczególnych fragmentów, nie ograniczając się do programowości ilustracyjnej. Warstwa literacka częściej nawet ma w nich sens metaforyczny i symboliczny (skierowany na idee archetypiczne: życie, śmierć, miłość, dziecko, anioł, gwiazda, żywioły), bywa też reakcją na wydarzenia zewnętrzne. Tematem, wielokrotnie powracającym w jego dziełach, jest relacja człowiek - kosmos.

Dwa pierwsze Makrokosmosy stanowią cykl 24 utworów zainspirowanych znakami Zodiaku. 

Makrokosmos III składa się z 5 części, spośród których 2 to opracowania fragmentów Makrokosmosu II (Adwent nawiązuje do Bliźniąt, a Muzyka gwiaździstej nocy do Raka). Wyraźne analogie zaznaczają się także w stosunku Mikrokosmosu Béli Bartóka, a pod względem obsady do jego Sonaty na 2 fortepiany i perkusję.

Właściwym tytułem Makrokosmosu III jest Music for a Summer Evening. Spośród 5 części na pełny skład instrumentalny (2 fortepiany i bogaty zestaw perkusyjny wymagający 2 wykonawców) przeznaczona jest część pierwsza, trzecia i piąta. Części pośrednie - druga i czwarta - funkcjonują jako intermezza. Druga, wyrażająca zadumę Wędrowca, przeznaczona jest na same fortepiany, a czwarta - atawistyczny Mit - na instrumenty perkusyjne. [Aleksandra Konieczna]

Najbliższe koncerty

Warsztaty twórcze dla dzieci w ramach projektu NOSPR na miarę
Przystanek Poranek
202512:00

Warsztaty twórcze dla dzieci w ramach projektu NOSPR na miarę

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Molęda / Gośka Isphording / Niespodzianki i synkretyzmy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Molęda / Gośka Isphording / Niespodzianki i synkretyzmy

Sala koncertowa

Anthony Strong / gościnnie: Dorota Miśkiewicz, Julia Pietrucha, Magda Steczkowska z towarzyszeniem Big Bandu Śląskiego
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Anthony Strong / gościnnie: Dorota Miśkiewicz, Julia Pietrucha, Magda Steczkowska z towarzyszeniem Big Bandu Śląskiego

Sala koncertowa

Kup bilet
GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"
Zewnętrzny organizator koncertu
202516:00

GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"

Sala koncertowa

Kup bilet
GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

GLENN MILLER ORCHESTRA "Swinging Christmas"

Sala koncertowa

Kup bilet
JazzKLUB / Quantum Trio / Rytuał energii
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie zespołu Quantum Trio

JazzKLUB / Quantum Trio / Rytuał energii

Sala kameralna

Ostatnie bilety
Stabrawa / Tarcholik / Jadamus / Śpiew we trzech
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
zdjęcie koncertmistrza NOSPR Piotra Tarcholika

Stabrawa / Tarcholik / Jadamus / Śpiew we trzech

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Childress / de la Salle / Uwertura świtu
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Childress / de la Salle / Uwertura świtu

Sala koncertowa

Brak biletów
Pierwszy koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202512:00

Pierwszy koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów
Drugi koncert kolędowy
Koncerty specjalne
202517:00

Drugi koncert kolędowy

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading