NOSPR kameralnie - NOSPR
NOSPR kameralnie
Kazimieras Banaitis - Suita Lietuviškos Idilijos
Harald Genzmer – Trio na flet, altówkę i harfę
Jean Cras – Kwintet A-dur na harfę, flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Obecność harfy w zespole kameralnym determinuje w znacznym stopniu charakter muzyki. Wzór tego typu kompozycji stworzyli 100 lat temu Claude Debussy i Maurice Ravel, którzy w brzmieniu tego instrumentu odkryli ogromne bogactwo środków wyrazu, pozostające w idealnej symbiozie z językiem dźwiękowym impresjonizmu. W ów nurt wpisali się niebawem inni kompozytorzy, entuzjaści muzyki subtelnej, delikatnej, będącej uosobieniem piękna apollińskiego. Koncert z udziałem litewskiej harfistki Giedre Siaulyte (w minionych latach członkini zespołu NOSPR) w całości poświęcony zostanie tego typu muzyce, wzbogacając jednocześnie repertuar serii kameralnych o utwory kompozytorów, których nazwiska rzadko pojawiają w naszych programach.
Kazimieras Banaitis (1896-1963) twórca suity pt. Idylla Litewska, do wybuchu II wojny światowej pełnił funkcję dyrektora konserwatorium w Kownie. W 1944 r. wyjechał do Niemiec, a następnie do USA. Jego muzyka, podobnie jak wielu innych kompozytorów-emigrantów dopiero w ostatnich latach wydobywana jest z zapomnienia i przywracana do repertuaru (w 1996 ukazała się na Litwie pierwsza monografia o tym kompozytorze). Banaitis pisał w stylu neoromantycznym i impresjonistycznym, eksponując rodzime elementy folklorystyczne. Niezależnie od tego opracował setki ludowych pieśni litewskich.
Harald Genzmer (1909-2007) był uczniem Paula Hindemitha w Berlinie. Służbę wojskową w czasie II wojny światowej odbył jako klarnecista w orkiestrze wojskowej. Pod koniec wojny zetknął się w Garmisch-Partenkirchen z Richardem Straussem. Pracował później jako nauczyciel kompozycji - najpierw we Freiburgu Bryzgowijskim, a następnie w Monachium (Hochschule für Musik). Jest twórcą wielu utworów z udziałem orkiestry, w tym koncertów na różne instrumenty solowe. W Triu na flet, altówkę i harfę świadomie nawiązał do Sonaty Debussy’ego na identyczną obsadę. Jest to muzyka o niemal terapeutycznych właściwościach, nasuwająca (poprzez dobór skal dźwiękowych) skojarzenia z muzyką Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Szczególnie oszałamiająco brzmi w tym utworze harfa.
Jean Cras (1879-1932) łączył działalność kompozytorską ze służbą w marynarce wojennej. Jako oficer odbył wiele rejsów, podczas których nie rozstawał się z fortepianem. Kwintet A-dur powstał w 1928 r. na pokładzie największego ówczesnego pancernika francuskiego „Provance”. Cras czerpał inspiracje z kultury rodzimej Bretanii, ale także ze swoich podróży, których celem niejednokrotnie była Afryka i kraje zamorskie. Poprzez swoją córkę, Colette (koncertującą pianistkę) Cras był od 1937 r. spowinowacony z polskim kompozytorem-emigrantem, Aleksandrem Tansmanem.
Najbliższe koncerty
![](/public/upload/events/thumb/667bf95687362.jpg?1719471098)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/667bf97c2e6a0.jpg?1719471122)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/668cedcf2cf6b.jpg?1720511993)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/668ba82e654e1.jpg?1720428705)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/667bf9a17dc92.jpg?1719471149)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR
![](/public/upload/events/thumb/6697aaecef546.jpg?1721662688)
Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
NOSPR