NOSPR kameralnie - NOSPR
NOSPR kameralnie
Antonín Dvořák – IV Trio fortepianowe e-moll op. 90 Dumki
Maurycy Ravel – Pavana dla zmarłej infantki (w oprac. na trio fortepianowe)
Joacquin Turina – II Trio fortepianowe h-moll op. 76
Dumki to najbardziej znane i najpóźniejsze spośród czterech triów fortepianowych Dvořáka. Sześcioczęściowy cykl w wielu momentach nawiązuje do stylu arcypopularnych Tańców słowiańskich. Zasugerowany w tytule element liryczno-kantylenowy, eksponowany zarówno w partii skrzypiec, jak i wiolonczeli, nie zdominował całości dzieła; jest w nim także wiele miejsca na ulubione przez kompozytora rytmy taneczne, a także porywającą motorykę. Chorałowe „dumanie” kompozytor ożywia przy użyciu techniki wariacyjnej. Poszczególne części powiązane zostały wspólnym materiałem tematycznym.
Trio h-moll Turiny z 1935 r. znakomicie oddaje hiszpański temperament kompozytora, jednego z twórców narodowej muzyki na półwyspie iberyjskim.
W swojej kompozycji wykorzystał on elementy folkloru andaluzyjskiego, rozpoznawalne zwłaszcza w metrorytmicznej strukturze części środkowej o charakterze scherza. Utwór ceniony jest także za dobre opanowanie warsztatu wypracowanego przez twórców francuskich z przełomu wieków. Turina był uczniem Vincenta d’Indy w Paryżu, kontaktował się ponadto z Debussy’m, Ravelem i Faurém. [Aleksandra Konieczna]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR