Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR kameralnie - NOSPR

NOSPR kameralnie

Czwartek
19:30
Wykonawcy
Joanna Dziewior – flet
Karolina Stalmachowska – obój
Aleksander Tesarczyk – klarnet
Krzysztof Fiedukiewicz – fagot
Krzysztof Tomczyk – waltornia
Dagmara Niedziela – fortepian
Program

Festiwal Otwarcia


André Caplet – Kwintet na fortepian, flet, obój, klarnet i fagot

Wojciech Kilar – Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię

Francis Poulenc – Sekstet na flet, obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian

André Caplet (1878-1925) znany jest jako współpracownik Debussy’ego, który powierzał mu sporządzanie orkiestrowych wersji swoich utworów fortepianowych (np. cyklu Kącik dziecięcy). Caplet komponował także samodzielnie, realizując wiele nowatorskich pomysłów. Kwintet z czasów studiów w Paryskim Konserwatorium przyniósł Capletowi słynną Nagrodę Rzymską. Jest to klasyczny czteroczęściowy cykl utrzymujący się w repertuarze dzięki niebanalnej inwencji melodycznej (zwłaszcza w zakresie tematów lirycznych) i ciekawej, polifonizującej fakturze. Caplet nawiązuje zarówno do tradycji polifonii renesansu, jak do francuskich tańców dworskich. Z faktury partii fortepianowej i nastroju kolejnych części przebija upodobanie do klimatu impresjonizmu.

Dziełem dwudziestolatka jest także Kwintet Wojciecha Kilara (1932-2013), dla odmiany wpisujący się w horyzont neoklasycyzmu, nurtu muzyki zainicjowanego ok. 1920 r. przez Igora Strawińskiego i propagowanego przez słynną paryską nauczycielkę kompozycji, Nadię Boulanger. Twórca Kwintetu należał do grona jej uczniów w  Ecole Normale de Musique, swoją jedyną kompozycję kameralną skomponował jednak już kilka lat przed studiami we Francji. Zapowiada ona ponadto jego późniejsze przywiązanie do muzyki podhalańskiej.

Początek Sekstetu Francisa Poulenca (1899-1963), kompozytora z tzw. Grupy Sześciu, wielu słuchaczom pamiętającym jeszcze pierwsze lata Telewizji Polskiej, wyda się znajomy, gdyż wykorzystany został jako sygnał Kobry – telewizyjnego teatru sensacji. Narracja utworu może kojarzyć się z konwencją groteski, przynosi jednak także momenty o pogłębionej ekspresji, jak choćby fragment rozpoczynający się marzycielskim solo fagotowym. Podobny nastrój powraca w części środkowej, finał natomiast przenosi słuchaczy ponownie w klimat scherzowo-kabaretowy. [Aleksandra Konieczna]

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading