NOSPR kameralnie - NOSPR
NOSPR kameralnie
Festiwal Otwarcia
André Caplet – Kwintet na fortepian, flet, obój, klarnet i fagot
Wojciech Kilar – Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię
Francis Poulenc – Sekstet na flet, obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian
André Caplet (1878-1925) znany jest jako współpracownik Debussy’ego, który powierzał mu sporządzanie orkiestrowych wersji swoich utworów fortepianowych (np. cyklu Kącik dziecięcy). Caplet komponował także samodzielnie, realizując wiele nowatorskich pomysłów. Kwintet z czasów studiów w Paryskim Konserwatorium przyniósł Capletowi słynną Nagrodę Rzymską. Jest to klasyczny czteroczęściowy cykl utrzymujący się w repertuarze dzięki niebanalnej inwencji melodycznej (zwłaszcza w zakresie tematów lirycznych) i ciekawej, polifonizującej fakturze. Caplet nawiązuje zarówno do tradycji polifonii renesansu, jak do francuskich tańców dworskich. Z faktury partii fortepianowej i nastroju kolejnych części przebija upodobanie do klimatu impresjonizmu.
Dziełem dwudziestolatka jest także Kwintet Wojciecha Kilara (1932-2013), dla odmiany wpisujący się w horyzont neoklasycyzmu, nurtu muzyki zainicjowanego ok. 1920 r. przez Igora Strawińskiego i propagowanego przez słynną paryską nauczycielkę kompozycji, Nadię Boulanger. Twórca Kwintetu należał do grona jej uczniów w Ecole Normale de Musique, swoją jedyną kompozycję kameralną skomponował jednak już kilka lat przed studiami we Francji. Zapowiada ona ponadto jego późniejsze przywiązanie do muzyki podhalańskiej.
Początek Sekstetu Francisa Poulenca (1899-1963), kompozytora z tzw. Grupy Sześciu, wielu słuchaczom pamiętającym jeszcze pierwsze lata Telewizji Polskiej, wyda się znajomy, gdyż wykorzystany został jako sygnał Kobry – telewizyjnego teatru sensacji. Narracja utworu może kojarzyć się z konwencją groteski, przynosi jednak także momenty o pogłębionej ekspresji, jak choćby fragment rozpoczynający się marzycielskim solo fagotowym. Podobny nastrój powraca w części środkowej, finał natomiast przenosi słuchaczy ponownie w klimat scherzowo-kabaretowy. [Aleksandra Konieczna]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR