NOSPR / Jubileusz 90. urodzin Jana Krenza - NOSPR
NOSPR / Jubileusz 90. urodzin Jana Krenza
Jan Sebastian Bach-Jan Krenz – Fuga I z Suity polifonicznej
Jan Krenz – Concertino na fortepian i orkiestrę
Johannes Brahms – Walce w instrumentacji Jana Krenza
Maurice Ravel – Bolero
Kiedy ustanowiono Nagrody Koryfeusza Muzyki Polskiej, w pierwszej edycji (2011) nagrodę honorową otrzymał Jan Krenz (ur. 1926). To postać, która współtworzyła fenomen polskiej muzyki XX wieku – charyzmatyczny dyrygent, oddany popularyzator, a także kompozytor. Bez niego trudno sobie wyobrazić historię Warszawskiej Jesieni – przygotował premiery kamieni milowych muzyki polskiej: utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Bairda, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz. Ale Krenz dyryguje repertuarem ogromnym, sięgającym wstecz aż po Haydna. Twórczość jego pozostaje nieco w cieniu batuty. Po intensywnej pracy kompozytorskiej w latach powojennych, Krenz zdecydował się poświęcić w całości dyrygowaniu (od roku 1960). Do komponowania powrócił dopiero w latach 80. ubiegłego wieku.
Concertino na fortepian i orkiestrę smyczkową (1952) Krenza posiada cechy neoklasyczne, Suita polifonicza oraz Walce są instrumentacjami utworów Jana Sebastiana Bacha oraz Johannesa Brahmsa. Bolero (1928) Maurycego Ravela jest apoteozą hiszpańskiego tańca. Utwór uwielbiany, choć są nie zawsze dostrzega się w nim elementy tragiczne i „zdehumanizowane” (uporczywość rytmu jest zamierzonym naśladowaniem hałasów hal fabrycznych). [Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Premiera instalacji Marcina Dymitera „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR

