Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Helmuth Rilling - NOSPR

NOSPR / Helmuth Rilling

Czwartek
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
Gächinger Kantorei Stuttgart
Mirella Hagen – sopran
Anke Vondung – alt
Jörg Dürmüller – tenor
Thomas Laske – baryton
Tobias Berndt – bas
Program

Johann Sebastian Bach ‒ Pasja według św. Mateusza

 

Część 1 (ok. 70 min.)
***
Część 2 (ok. 100 min.)

 

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Anną Woźniakowską, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

 

Pasja według Świętego Mateusza (1727, rew. 1746) to, jak pisał Jan Sebastian Bach (1685-1750), „wielka pasja” – w przeciwieństwie do wcześniejszej „małej”, Janowej. Przydomek ten odnosi się zarówno do długości utworu, jak i do jego obsady. Mamy tu nawiązanie do późnorenesansowej praktyki polichóralnej, dlatego w momentach węzłowych występują dwa chóry mieszane, chór chłopięcy i – to już cecha stylu barokowego – dwie orkiestry. Ten monumentalizm równoważony jest przez liczne arie, wiele z nich o charakterze lirycznym. Akcja rozwija się więc powoli, przynajmniej w porównaniu z Pasją Janową, która była znacznie bardziej dramatyczna. Bach, zwany „piątym Ewangelistą”, wpisuje się tu w tradycję muzyki pasyjnej – z podziałem na uroczyste chóry; obiektywne recytatywy Ewangelisty (inkrustowane partiami ewangelicznych postaci indywidualnych i chóralnego tłumu); refleksyjne ariosa i arie; kongregacyjne chorały. W ramach tej konwencji  tworzy być może najbardziej poruszające przedstawienie Męki Pańskiej, jakie zna historia, nie tylko muzyki.    

Po śmierci Bacha Pasję Mateuszową  wykonywano regularnie, ale tylko w Lipsku. Jej wielka sława światowa rozpoczyna się w 1830, odkąd Felix Mendelssohn zadyrygował nią w Berlinie. Dziś powszechnie uznaje się ją za jeden ze szczytów muzyki. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski
S3Abonament
202512:00
dyrygentka Tabita Berglund

NOSPR / Berglund / W grocie króla gór, czyli muzyczne freski

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00
Zespół Orkiestry Muzyki Nowej

Orkiestra Muzyki Nowej / Granice tożsamości kulturowej

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zespół Tomasz Stańko Experience

JazzKLUB / Tomasz Stańko Experience / Energia, którą skupił Stańko

Sala kameralna

Brak biletów
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202501:00

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala kameralna

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202521:00

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:30

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Barokowy evergreen: Cztery pory roku
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30
Martyna Pastuszka

Barokowy evergreen: Cztery pory roku

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading