NOSPR / Clelia Cafiero - NOSPR
NOSPR / Clelia Cafiero
Legenda głosi, że słynne glissando otwierające Błękitną rapsodię to owoc znudzenia. W czasie dłużącej się próby klarnecista orkiestry Paula Whitemana miał zrezygnować ze skrupulatnego wygrywania dźwięków, łącząc przebieg gamowy w swobodny gliss. George Gershwin wcale nie planował komponować utworu, który zawierałby elementy jazzu i muzyki klasycznej; przekonał go do tego lider orkiestry, anonsując premierę kompozycji bez wiedzy kompozytora. 33 lata później Gunther Schuller nazwał gatunek muzyczny usytuowany w pół drogi między jazzem a muzyką klasyczną „trzecim nurtem”. Zafascynowany muzyką Duke’a Ellingtona w równym stopniu co Mozarta i Beethovena, marzył o tym, aby przedstawiciele obu nurtów władali wspólnym językiem. Płaszczyzny porozumienia na nieco innym polu poszukiwał Ottorino Respighi. Postulował przywrócenie pierwiastka ludzkiego w sztuce muzycznej, porzucenie czysto intelektualnych eksperymentów i potrzebę sięgania do tradycji przeszłości w kontekście muzyki współczesnej.
[Łucja Siedlik]
Przystanek Poranek – zapraszamy do świetlicy NOSPR, czyli na zajęcia kreatywne dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, których rodzice lub opiekunowie przebywają na poranku symfonicznym NOSPR. Zapisy – warsztaty@nospr.org.pl.
Gramy bezpiecznie – aktualne zasady uczestnictwa w wydarzeniach w NOSPR – tutaj
Czas trwania koncertu: ok. 70 min
Najbliższe koncerty
Kalejdoskop / Dzięcięce kino organowe / Zaczarowany ołówek / dla przedszkolaków i klas 1-3
Sala koncertowa
NOSPR / Vermeulen / „Zbyt dużo nut!” / Gala Mozartowskich arii i symfonii
Sala koncertowa
Ostatnie biletyDźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR
Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XXII”
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
AUKSO x Warszawska Orkiestra Sentymentalna / Piosenki przedwojennej Warszawy
Sala koncertowa
Brak biletów