NOSPR / Bringuier - NOSPR
NOSPR / Bringuier
Masques et bergamasques op. 112 to barwna orkiestrowa suita inspirowana cyklem Verlaine’a Fêtes galantes odwołującym się do commedii dell’arte. Gabriel Fauré skomponował ją na zamówienie Raoula Gunsbourga, niezwykle przedsiębiorczego i pomysłowego szefa Opery w Monte Carlo. Wzbogacona o choreografię muzyka biła rekordy popularności i do dziś urzeka umiejętnym balansowaniem między romantyczną tradycją a nowoczesną harmonią XX wieku – balansowaniem będącym znakiem firmowym Faurégo.
Albert Roussel dopiero po czterdziestce zajął się muzyką na poważnie – wcześniej służył w marynarce wojennej. Jego pierwszym większym sukcesem był balet Uczta pająka, wystawiony w Théâtre des Arts w 1913 roku. Libretto opowiada o owadach łapiących się w pajęczą sieć. Gdy pająk zabiera się do uczty, ginie pokonany przez modliszkę. Język muzyczny dzieła wykazuje silne związki z impresjonizmem, z którym Roussel po wojnie zerwał dla neoklasycyzmu. Urok orkiestrowej partytury jest jednak tak wielki, że dziś fragmenty Uczty częściej brzmią w filharmoniach niż teatrach muzycznych.
Do IV Symfonii B-dur Ludwiga van Beethovena przylgnęło określenie Roberta Schumanna, który nazwał ją „smukłą Greczynką pomiędzy dwoma nordyckimi olbrzymami”, ponieważ sąsiadujące z nią III i V Symfonia to dzieła tytaniczne i dramatyczne. Ta metafora jest nie całkiem trafiona, choć Schumann słusznie dostrzegł lekki wyraz Czwartej. Wynikał on jednak nie tyle z wyboru estetycznego, ale z tego, kto dzieło zamówił – był to właściciel Głogówka na Śląsku hrabia Franz Joachim Wenzel von Oppersdorff, meloman utrzymujący solidną orkiestrę. Płacił dobrze i żądał utworu pięknego, wysmakowanego. Beethoven go dostarczył – ku rozczarowaniu publiczności oczekującej kolejnego dramatycznego i przełomowego dzieła. O oryginalności Czwartej decydują więc nie gwałtowne porywy, ale wysmakowana instrumentacja, którą podziwiał nawet jej mistrz – Hector Berlioz.
Mateusz Ciupka (Szafa Melomana)
W dniach 20–30 sierpnia możesz kupić koncerty tej serii w zestawie 9 koncertów, zostać posiadaczem abonamentu NOSPR i cieszyć się dodatkowymi przywilejami.
Od 2 września koncert ten będzie dostępny w otwartej sprzedaży.
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 110 minut
Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Najbliższe koncerty

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Sala kameralna


Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej
Sala koncertowa

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Sala koncertowa