NOSPR / Bassem Akiki - NOSPR
NOSPR / Bassem Akiki
Antoni Szałowski – Uwertura
Francis Poulenc – Suita z baletu Les biches
Mikołaj Górecki – Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
Albert Roussel – Suita F-dur op. 33
Koncert transmitowany będzie online na kanale NOSPR na YouTube, dostępny będzie także na stronie internetowej www.nospr.org.pl oraz na stronie Dwójka - Program 2 Polskiego Radia. Początek o godz. 12:00.
Antoni Szałowski (1907-1973), po odbyciu studiów w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie, kształcił się dalej w Paryżu, w klasie legendarnej Nadii Boulanger, jako jeden z jej licznych polskich uczniów. Neoklasyczna Uwertura (1937) wieńczy edukację paryską Szałowskiego. Wykonywano ją na estradach całego świata, otrzymał za nią złoty medal na wystawie światowej w Paryżu, zaś sama Boulanger, nadzwyczaj krytyczna, uznała partyturę za arcydzieło. W czasie wojny Szałowski wyjechał ponownie do Francji, gdzie, jak się okazało, spędzić miał resztę życia. A jego muzyka tylko z rzadka gościła na polskich estradach.
Ballet Les biches (1924) napisany został dla Baletów Rosyjskich. Tytuł (dosł. ‘łanie’) nawiązuje do obrazu Antoine’a Watteau, który przedstawia Ludwika XV flirtującego w parku z kobietami. Mianem biches określa się bowiem w języku francuskim „kokietkę”, „kociaka”. Rzecz dzieje się w paryskim salonie lat 1920-tych: na przyjęciu, pod płaszczykiem dobrych manier, toczą się erotyczne gry. Francis Poulenc (1899-1963) parodiuje muzykę XVIII i XIX wieku, łącząc ją z elementami jazzu. Efektem jest niecodzienny melanż ironii i melancholii.
Spośród dzieł Mikołaja Góreckiego (ur. 1970) bodaj najczęściej grywane jest Concerto-Notturno (2000). To kameralny koncert skrzypcowy, w którym dwie części o charakterze romantycznej romancy okalają energiczne ogniwo środkowe.
Alberta Roussela (1869-1937) porównywano czasem z Brahmsem, ze względu na jakość rzemiosła, zdolność udźwignięcia wielkiej formy symfonicznej, obywanie się bez programów literackich. Suita F-dur op. 33 (1926) odsłania inną twarz kompozytora: nawiązuje do konwencji barokowych (trzy części: Prélude, Sarabande, Gigue), traktując je z lekkością właściwą epoce, której ton wiodący narzucił Strawiński oraz „Grupa Sześciu” (do której należał też Poulenc).
[Marcin Trzęsiok]
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
