Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Andrzej Borejko - NOSPR

NOSPR / Andrzej Borejko

Czwartek
19:30
Dyrygent
Wykonawcy
Ilya Gringolts – skrzypce
Program

Mieczysław Weinberg – Koncert skrzypcowy g-moll op. 67
Dymitr Szostakowicz – IV Symfonia c-moll op. 43

 

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Leonem Markiewiczem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

 

Życie urodzonego w Warszawie Mieczysława Weinberga (1919-1996) splotło się silnie z losem Dymitra Szostakowicza (1906-1975). Wojenna odyseja Weinberga, uciekiniera z Warszawy (cała jego rodzina zginęła z rąk hitlerowców), prowadziła przez Mińsk i Taszkient do Moskwy. Przyjechał tam dzięki protekcji Szostakowicza, zachwyconego dostarczoną mu partyturą I Symonii Weinberga. Dziś Weinberg triumfalnie wkracza na estrady koncertowe. Znajdujemy u niego, jak u Szostakowicza, głos człowieka cierpiącego, ale silnego duchem. Obu kompozytorom zarzucano pesymizm i formalizm (a także filosemityzm). Znalazł jednak Weinberg swój własny „ton”, i dziś już nie sposób twierdzić, że tylko „kopiował” swego mistrza.

 IV Symfonia Szostakowicza, napisana w latach 1934-35, miała premierę dopiero w 1961 roku. Szostakowicz wycofał ją po pierwszych niepublicznych przesłuchaniach, zapewne z obawy przed nagonką, jaką spowodować mógłby jej tragiczny wydźwięk (a był to jeden z najstraszniejszych okresów jego życia – w roku 1935 miał miejsce zainicjowany przez Stalina atak na jego operę Lady Macbeth mceńskiego powiatu). W Symfonii tej, silniej niż w innych, Szostakowicz podejmuje dialog z Gustavem Mahlerem.

Koncert skrzypcowy (1957) Weinberga dedykowany został Leonidowi Koganowi. Znajdziemy tu wszystkie cechy muzyki Weinberga: melancholię, grozę, pastoralność, groteskę; emocjonalną głębię; pełne wyrazu tematy (miał Weinberg wybitny zmysł melodyczny). A wszystko to ujęte w formę klasycznie wyważoną. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny
202518:00

Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny

Sala koncertowa

Kup bilet
Karuzela Gna
Koncerty gościnne
202519:00

Karuzela Gna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei

Tokio - Tokio Opera City

Jubileusz 35-lecia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Muzyka chóralna
202519:30

Jubileusz 35-lecia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”

Sala koncertowa

Kup bilet
Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Tokio - AUBADE Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Osaka – The Symphony Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Kurashiki Shimin Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202514:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Jokohama - Minato Mirai Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202519:00

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Tokio – Suntory Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
NOSPR on Tour
202518:45

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino

Nagoja – Aichi Prefectural Art Theater

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading