Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Finał sezonu: Tytan - NOSPR

NOSPR / Alsop / Finał sezonu: Tytan

Ostatnie bilety
Kup bilet Plan sali
Ceny biletów: 70-130 zł
Grzesiek Mart
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Program
Grażyna Bacewicz
I Symfonia
Gustav Mahler
I Symfonia D-dur Tytan

Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Andrzejem Sułkiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

„Pierwsze” symfonie rzadko powstają w spontanicznym porywie natchnienia. Bywa, że proces twórczy trwa kilkanaście lat. Czasem „pierwszą” staje się dopiero „druga”, albo wyłania się ona w ostatecznym kształcie z formalnej niejednoznaczności. Wszystko to sprawka autora Eroiki, który poprzeczkę zawiesił tak wysoko, że trudno było jego następcom pozbyć się beethovenowskiego kompleksu.

Grażyna Bacewicz „pierwszą” I Symfonię napisała jeszcze przed wojną, ale nieusatysfakcjonowana rezultatem „wyrzekła się” swego dziecka i nie wprowadziła jej do oficjalnego katalogu utworów. Powróciła do symfonicznej formy w roku 1945, tworząc dzieło neoklasycyzujące, czteroczęściowe, naznaczone wojenną traumą. Tej symfonii, już oficjalnie, kompozytorka nadała numer pierwszy, ale mimo wykonania dzieła przez krakowską orkiestrę, nie zdecydowała się na jej opublikowanie.

Mahler miał dwadzieścia osiem lat, gdy ukończył I Symfonię i nazwał ją Tytan, nawiązując w ten sposób do powieści proroka romantycznej literatury – Jeana Paula. Z pewnością przeżywał większe rozterki niż polska kompozytorka, poszukując formy zdolnej pomieścić natłok jego kompozytorskich idei. Długo dopasowywał do swojej I Symfonii właściwą formę albo gatunkową definicję, wahał się między rozmaitymi odcieniami i wcieleniami pojemnej formuły poematu symfonicznego, już to dodając, już to usuwając literacki program.

Utwór ten, który Mahler przedstawił po raz pierwszy w Budapeszcie 20 listopada 1889 roku, został zapowiedziany jako Poemat symfoniczny w dwóch częściach, przy czym pierwsza obejmowała trzy ogniwa cyklu, a druga – dwa. Mahler zawarł w nich całą różnorodność emocjonalnych odcieni – od subiektywnych i filozoficznych po groteskową ludowość. Przypisał im zrazu programowe tytuły, jednak później je usunął. Jako symfonik zadeklarował się więc po stronie muzyki absolutnej. Po zredukowaniu cyklu do czterech części określił swój utwór jako Tytan, poemat symfoniczny w formie symfonii, by w ten sposób ostatecznie sobie i światu obwieścić, czym jest symfonia, i na nowo zdefiniować to pojęcie.

Andrzej Sułek

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 100 minut

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Partner Główny

Najbliższe koncerty

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:00

Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202501:00

Furia gra kino / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala kameralna

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202521:00

Ellen Arkbro / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Marysia OSU / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202520:30

Yehezkel Raz / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Koncerty gościnne
202523:00

Kali Malone / Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025

Sala koncertowa

Barokowy evergreen: Cztery pory roku
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30
Martyna Pastuszka

Barokowy evergreen: Cztery pory roku

Sala koncertowa

Brak biletów
Efekt Chopina / Koncert polskich uczestników XIX Konkursu Chopinowskiego
Koncerty specjalne
202518:30
zdjęcie fortepianu na sali koncertowej NOSPR

Efekt Chopina / Koncert polskich uczestników XIX Konkursu Chopinowskiego

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
MARCUS MILLER EUROPEAN TOUR SUMMER 2025
Koncerty gościnne
202519:00
Diego Garcia Marquez

MARCUS MILLER EUROPEAN TOUR SUMMER 2025

Sala koncertowa

Kup bilet
Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny
202518:00

Koncert Europejskiej Orkiestry i Chóru Studentów Medycyny

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading