Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem - NOSPR

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem

Czwartek
19:30
Kup bilet Plan sali
Ceny biletów: 65-120 zł
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Ning Feng – skrzypce
Program
George Gershwin
Uwertura kubańska
Erich Wolfgang Korngold
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
Aaron Copland
Suita z baletu Wiosna w Appalachach
Leonard Bernstein
Trzy tańce z musicalu On the Town

Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Andrzejem Sułkiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Okres powstania tych czterech dzieł – lata 1932–1945 – był czasem fundamentalnych przemian w amerykańskiej kulturze muzycznej, naznaczonym zarazem przez wielki kryzys i II wojnę światową.  

Stajemy wobec kluczowego momentu w historii amerykańskiej muzyki, kiedy czterej kompozytorzy – należący do różnych pokoleń i wywodzący się z rozmaitych kręgów narodowo-kulturowych – po Dvořáku i jego Symfonii „Z Nowego Świata” ponownie podjęli wyzwanie zdefiniowania amerykańskiego języka muzycznego. Wszyscy byli imigrantami lub potomkami imigrantów w pierwszym pokoleniu, łączyło ich głębokie zakorzenienie w tradycji muzyki europejskiej, z jej wciąż jeszcze żywymi nurtami narodowymi, ale jednocześnie przyświecało im dążenie do syntezy tego, co europejskie, z rodzimymi elementami kulturowymi i amerykańskimi „innowacjami” – przede wszystkim poprzez wykorzystanie kontekstów musicalowych i filmowych jako źródeł inspiracji.  

Dla Gershwina ekwiwalentem amerykańskiej muzyki ludowej był jazz, który podobnie jak folklor narodów europejskich na Starym Kontynencie miał się stać źródłem inspiracji dla jego utworów symfonicznych i nadawać im piętno „narodowe”. Uwertura kubańska z 1932 roku powstała po wakacjach, które Gershwin spędził w Hawanie. Kompozytor realizował tu swoją wizję muzyki amerykańskiej jako syntezy elementów jazzowych z formami symfonicznymi i kolorytem lokalnego instrumentarium.  

Wiosna w Appalachach powstała w latach 1943–1944 na zamówienie Elizabeth Sprague Coolidge jako muzyka baletowa dla Marthy Graham. Copland wprost nawiązał do amerykańskiej tradycji muzycznej poprzez wykorzystanie pieśni shakersów („drżących kwakrów”) Simple Gifts. To muzyka, która z jednej strony odzwierciedla nastrój czasu wojny, ale jednocześnie jest afirmacją amerykańskiego ducha, młodości, optymizmu i nadziei. Za orkiestrową suitę z baletu Copland został nagrodzony muzycznym Pulitzerem w 1945 roku.  

Ten sposób myślenia (i tradycję) kontynuował Leonard Bernstein w trzech tańcach z On the Town, także z 1945 roku, tworząc muzykę teatralną, która łączy elementy klasyczne, broadwayowskie i jazzowe. Te trzy tańce są erupcją powojennej radości i optymizmu, uosabianego przez trzech marynarzy spędzających szalone 24 godziny w Nowym Jorku.  

Koncert skrzypcowy Korngolda to także szczególne „odreagowanie” wojennej traumy. Kompozytor trafił do Kalifornii jako żydowski emigrant po Anschlussie Austrii. Przysiągł wówczas pisać jedynie muzykę filmową, dopóki Hitler nie zostanie pokonany. Koncert skrzypcowy stał się w 1945 roku jego manifestem powrotu do normalności. Ale choć to utwór o oczywistym rodowodzie europejskim, to jednocześnie stanowi szczególny przykład stylistycznej konwergencji i synkretyzmu: Korngold wykorzystał w każdej z części motywy własnych ścieżek dźwiękowych (Another Dawn, Juarez, Anthony Adverse, The Prince and the Pauper). 

Andrzej Sułek 

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut 

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Najbliższe koncerty

Kameraliści NOSPR / Wróć, piękny świecie
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202519:30
Sulamita Ślubowska - koncertmistrzyni NOSPR

Kameraliści NOSPR / Wróć, piękny świecie

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Głupi Komputer ++ / Inteligencja jazzowego techno
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Głupi Komputer ++ / Inteligencja jazzowego techno

Sala kameralna

Kup bilet
NOSPR / Borowicz / Jablonski / Powrót w nieznane
S1Abonament
202519:30

NOSPR / Borowicz / Jablonski / Powrót w nieznane

Sala koncertowa

Kup bilet
Collegium 1704 / Przymierze i chwała
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

Collegium 1704 / Przymierze i chwała

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego

Sala koncertowa

Brak biletów
Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami

Sala koncertowa

Kup bilet
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:15

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany

Sala koncertowa

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading