Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem - NOSPR

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem

Czwartek
19:30
Kup bilet Plan sali
Ceny biletów: 65-120 zł
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Ning Feng – skrzypce
Program
George Gershwin
Uwertura kubańska
Erich Wolfgang Korngold
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
Aaron Copland
Suita z baletu Wiosna w Appalachach
Leonard Bernstein
Trzy tańce z musicalu On the Town

Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Andrzejem Sułkiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Okres powstania tych czterech dzieł – lata 1932–1945 – był czasem fundamentalnych przemian w amerykańskiej kulturze muzycznej, naznaczonym zarazem przez wielki kryzys i II wojnę światową.  

Stajemy wobec kluczowego momentu w historii amerykańskiej muzyki, kiedy czterej kompozytorzy – należący do różnych pokoleń i wywodzący się z rozmaitych kręgów narodowo-kulturowych – po Dvořáku i jego Symfonii „Z Nowego Świata” ponownie podjęli wyzwanie zdefiniowania amerykańskiego języka muzycznego. Wszyscy byli imigrantami lub potomkami imigrantów w pierwszym pokoleniu, łączyło ich głębokie zakorzenienie w tradycji muzyki europejskiej, z jej wciąż jeszcze żywymi nurtami narodowymi, ale jednocześnie przyświecało im dążenie do syntezy tego, co europejskie, z rodzimymi elementami kulturowymi i amerykańskimi „innowacjami” – przede wszystkim poprzez wykorzystanie kontekstów musicalowych i filmowych jako źródeł inspiracji.  

Dla Gershwina ekwiwalentem amerykańskiej muzyki ludowej był jazz, który podobnie jak folklor narodów europejskich na Starym Kontynencie miał się stać źródłem inspiracji dla jego utworów symfonicznych i nadawać im piętno „narodowe”. Uwertura kubańska z 1932 roku powstała po wakacjach, które Gershwin spędził w Hawanie. Kompozytor realizował tu swoją wizję muzyki amerykańskiej jako syntezy elementów jazzowych z formami symfonicznymi i kolorytem lokalnego instrumentarium.  

Wiosna w Appalachach powstała w latach 1943–1944 na zamówienie Elizabeth Sprague Coolidge jako muzyka baletowa dla Marthy Graham. Copland wprost nawiązał do amerykańskiej tradycji muzycznej poprzez wykorzystanie pieśni shakersów („drżących kwakrów”) Simple Gifts. To muzyka, która z jednej strony odzwierciedla nastrój czasu wojny, ale jednocześnie jest afirmacją amerykańskiego ducha, młodości, optymizmu i nadziei. Za orkiestrową suitę z baletu Copland został nagrodzony muzycznym Pulitzerem w 1945 roku.  

Ten sposób myślenia (i tradycję) kontynuował Leonard Bernstein w trzech tańcach z On the Town, także z 1945 roku, tworząc muzykę teatralną, która łączy elementy klasyczne, broadwayowskie i jazzowe. Te trzy tańce są erupcją powojennej radości i optymizmu, uosabianego przez trzech marynarzy spędzających szalone 24 godziny w Nowym Jorku.  

Koncert skrzypcowy Korngolda to także szczególne „odreagowanie” wojennej traumy. Kompozytor trafił do Kalifornii jako żydowski emigrant po Anschlussie Austrii. Przysiągł wówczas pisać jedynie muzykę filmową, dopóki Hitler nie zostanie pokonany. Koncert skrzypcowy stał się w 1945 roku jego manifestem powrotu do normalności. Ale choć to utwór o oczywistym rodowodzie europejskim, to jednocześnie stanowi szczególny przykład stylistycznej konwergencji i synkretyzmu: Korngold wykorzystał w każdej z części motywy własnych ścieżek dźwiękowych (Another Dawn, Juarez, Anthony Adverse, The Prince and the Pauper). 

Andrzej Sułek 

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut 

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Najbliższe koncerty

Cory Henry Solo Experience
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

Cory Henry Solo Experience

Sala koncertowa

Kup bilet
JACK Quartet / Olśniewająca ciemność
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202519:30

JACK Quartet / Olśniewająca ciemność

Sala kameralna

Kup bilet
AUKSO x Wania x Pietrzko / Bach elektronicznie
Orkiestry gościnne / Mój Karnet
202519:30

AUKSO x Wania x Pietrzko / Bach elektronicznie

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Piotr Alexewicz
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Piotr Alexewicz

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
KENNY GARRETT - LEGENDA JAZZU - SOUNDS FROM THE ANCESTORS 
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:30

KENNY GARRETT - LEGENDA JAZZU - SOUNDS FROM THE ANCESTORS 

Sala koncertowa

Kup bilet
Na drodze do nowej harmonii IX Źródła, inspiracje, konteksty. Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Koncerty specjalne
202519:00

Na drodze do nowej harmonii IX Źródła, inspiracje, konteksty. Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon

Sala kameralna

NOSPR / Alsop / Sułkowska-Migoń / Ślubowska / Krzyk niewinnych
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Alsop / Sułkowska-Migoń / Ślubowska / Krzyk niewinnych

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Tianyao Lyu
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Tianyao Lyu

Sala koncertowa

Brak biletów
20-lecie Orkiestry Adama Sztaby
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Adam Sztaba

20-lecie Orkiestry Adama Sztaby

Sala koncertowa

Brak biletów
JazzKLUB / Ches Smith / Kapłan eksperymentu
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie portretowe Ches Smith

JazzKLUB / Ches Smith / Kapłan eksperymentu

Sala kameralna

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading