Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem - NOSPR

NOSPR / Alsop / Feng / Między Starym a Nowym Światem

Czwartek
19:30
Kup bilet Plan sali
Ceny biletów: 65-120 zł
Wykonawcy
Marin Alsop – dyrygentka
Ning Feng – skrzypce
Program
George Gershwin
Uwertura kubańska
Erich Wolfgang Korngold
Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
Aaron Copland
Suita z baletu Wiosna w Appalachach
Leonard Bernstein
Trzy tańce z musicalu On the Town

Przed koncertem, o godz. 18.30, zapraszamy do sali kameralnej na spotkanie z red. Andrzejem Sułkiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.

Okres powstania tych czterech dzieł – lata 1932–1945 – był czasem fundamentalnych przemian w amerykańskiej kulturze muzycznej, naznaczonym zarazem przez wielki kryzys i II wojnę światową.  

Stajemy wobec kluczowego momentu w historii amerykańskiej muzyki, kiedy czterej kompozytorzy – należący do różnych pokoleń i wywodzący się z rozmaitych kręgów narodowo-kulturowych – po Dvořáku i jego Symfonii „Z Nowego Świata” ponownie podjęli wyzwanie zdefiniowania amerykańskiego języka muzycznego. Wszyscy byli imigrantami lub potomkami imigrantów w pierwszym pokoleniu, łączyło ich głębokie zakorzenienie w tradycji muzyki europejskiej, z jej wciąż jeszcze żywymi nurtami narodowymi, ale jednocześnie przyświecało im dążenie do syntezy tego, co europejskie, z rodzimymi elementami kulturowymi i amerykańskimi „innowacjami” – przede wszystkim poprzez wykorzystanie kontekstów musicalowych i filmowych jako źródeł inspiracji.  

Dla Gershwina ekwiwalentem amerykańskiej muzyki ludowej był jazz, który podobnie jak folklor narodów europejskich na Starym Kontynencie miał się stać źródłem inspiracji dla jego utworów symfonicznych i nadawać im piętno „narodowe”. Uwertura kubańska z 1932 roku powstała po wakacjach, które Gershwin spędził w Hawanie. Kompozytor realizował tu swoją wizję muzyki amerykańskiej jako syntezy elementów jazzowych z formami symfonicznymi i kolorytem lokalnego instrumentarium.  

Wiosna w Appalachach powstała w latach 1943–1944 na zamówienie Elizabeth Sprague Coolidge jako muzyka baletowa dla Marthy Graham. Copland wprost nawiązał do amerykańskiej tradycji muzycznej poprzez wykorzystanie pieśni shakersów („drżących kwakrów”) Simple Gifts. To muzyka, która z jednej strony odzwierciedla nastrój czasu wojny, ale jednocześnie jest afirmacją amerykańskiego ducha, młodości, optymizmu i nadziei. Za orkiestrową suitę z baletu Copland został nagrodzony muzycznym Pulitzerem w 1945 roku.  

Ten sposób myślenia (i tradycję) kontynuował Leonard Bernstein w trzech tańcach z On the Town, także z 1945 roku, tworząc muzykę teatralną, która łączy elementy klasyczne, broadwayowskie i jazzowe. Te trzy tańce są erupcją powojennej radości i optymizmu, uosabianego przez trzech marynarzy spędzających szalone 24 godziny w Nowym Jorku.  

Koncert skrzypcowy Korngolda to także szczególne „odreagowanie” wojennej traumy. Kompozytor trafił do Kalifornii jako żydowski emigrant po Anschlussie Austrii. Przysiągł wówczas pisać jedynie muzykę filmową, dopóki Hitler nie zostanie pokonany. Koncert skrzypcowy stał się w 1945 roku jego manifestem powrotu do normalności. Ale choć to utwór o oczywistym rodowodzie europejskim, to jednocześnie stanowi szczególny przykład stylistycznej konwergencji i synkretyzmu: Korngold wykorzystał w każdej z części motywy własnych ścieżek dźwiękowych (Another Dawn, Juarez, Anthony Adverse, The Prince and the Pauper). 

Andrzej Sułek 

Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 90 minut 

Wszystko, co musisz wiedzieć przed wizytą w NOSPR – wskazówki dla uczestników wydarzeń.

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach

Najbliższe koncerty

NOSPR / Alsop / Inauguracja sezonu 2025/2026
S2Abonament
202519:30

NOSPR / Alsop / Inauguracja sezonu 2025/2026

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

Filharmonia Narodowa / Urbański / Carmina burana
Orkiestry gościnne
202519:30

Filharmonia Narodowa / Urbański / Carmina burana

Sala koncertowa

Brak biletów
Orkiestra Muzyki Nowej / Ghost in the Shell
Muzyka najnowsza / Mój Karnet
202518:00

Orkiestra Muzyki Nowej / Ghost in the Shell

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Rachel Eckroth Trio / Pianistka o wielu twarzach
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Zdjęcie portretowe Rachel Echroth

JazzKLUB / Rachel Eckroth Trio / Pianistka o wielu twarzach

Sala kameralna

Kup bilet
Koncert laureatów Konkursu ARD / Poetyckie brzmienie wiolonczeli i harfy
Scena Młodych
202519:30

Koncert laureatów Konkursu ARD / Poetyckie brzmienie wiolonczeli i harfy

Sala kameralna

NOSPR / Foster / Lozakovich / W centrum romantycznego świata
S1Abonament
202519:30

NOSPR / Foster / Lozakovich / W centrum romantycznego świata

Sala koncertowa

Kup bilet
Chris Botti
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Chris Botti

Chris Botti

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Kwartet Śląski i goście / Pierwszy koncert z cyklu: Dziwaczne i osobliwe
Koncerty kameralne / Mój Karnet
202518:00

Kwartet Śląski i goście / Pierwszy koncert z cyklu: Dziwaczne i osobliwe

Sala kameralna

Kup bilet
Organowa symfonia kina / „Lokator” / Hitchcock, Dickens i – mgła
Koncerty organowe / Mój Karnet
202519:30
zdjęcie z projekcji filmu w NOSPR

Organowa symfonia kina / „Lokator” / Hitchcock, Dickens i – mgła

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading