NOSPR / Alexander Liebreich / Elina Vähälä - NOSPR
NOSPR / Alexander Liebreich / Elina Vähälä
80. rocznica śmierci Karola Szymanowskiego i Maurice'a Ravela
60. rocznica śmierci Jeana Sibeliusa
Jean Sibelius – Poemat symfoniczny Tapiola op. 112 (ca. 19’)
Karol Szymanowski – II Koncert skrzypcowy op. 61 (ca. 20’)
***
Karol Szymanowski – I Koncert skrzypcowy op. 35 (ca. 23’)
Maurice Ravel – II Suita Dafnis i Chloe (ca. 18’)
Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Karolem Bulą, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.
Koncert transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia w audycji Filharmonia Dwójki.
Poemat symfoniczny Tapiola (1926) jest ostatnim wielkim dziełem Jeana Sibeliusa (1865–1957), którego romantyczna Muza zaraz potem zamilkła zupełnie, tak była obca w świecie muzyki nowej. Tytuł oznacza siedzibę Tapio, boga lasu. Partyturę poprzedza wiersz:
Daleko rozpościerają się mroczne lasy Północnego Kraju,
Prastare – tajemnicze, pogrążone w dziwnych snach,
W nich mieszka wielki bóg boru,
A leśne duchy snują w ciemnościach swoje czary
To mistyczna wizja Natury: snuta w hipnotycznych powtórzeniach, które zapowiadają powojenną minimal music. Tu jednak nie chodzi o zwykły trans. Tu czuje się powagę wielkiego mitu Kalevali.
Styl skrzypcowy jest znakiem szczególnym Karola Szymanowskiego (1882–1937), choć udział w wykształceniu owego stylu miał też przyjaciel – skrzypek Paweł Kochański. Cechuje go rejestr lirycznej ekstazy, w którym romantyczna głębia idzie w parze z modernistyczną poetyką rozproszonego i ulotnego fragmentu. I Koncert op. 35 (1916) inspirowany był poematem Tadeusza Micińskiego Noc majowa. Wiersz mówi o ekstatycznych obrzędach słowiańsko-dionizyjskich („na multankach w dąbrowie gra Pan”). Ale ten, kto opowiada, do godów Miłości i Natury nie zasiądzie… Feeria barw, labiryntowa forma, arcydzieło! II Koncert op. 61 (1933) jest zasadniczo odmienny: pełen motywów podhalańskich, o bardziej surowej formie i instrumentacji, pogodniejszy w wyrazie. Oba koncerty są jednoczęściowe, z wieloma sekcjami wewnętrznymi i z eksponowanymi kadencjami autorstwa Kochańskiego.
Napisana dla Baletów Rosyjskich Siergiej Diagilewa partytura Dafnis i Chloe (1910–1912), określona przez Maurice’a Ravela (1875–1937) jako „symfonia choreograficzna”, w opinii wielu to jego najwybitniejsza kompozycja. Libretto opiera się na sielankowej opowieści, zapisanej przez Longosa (II w. po Chr.): to historia pasterza i pasterki – porwanej przez piratów, cudownie ocalonej przez boga Pana i przywróconej ukochanemu. Ravel powiedział: „Chciałem stworzyć wielki fresk muzyczny z troską nie tyle o archaizację, co o wierność Grecji mych marzeń”. II Suita z tego baletu składa się z 3 części: Świt – Pantomima – Taniec.
Marcin Trzęsiok
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
