Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Muzyka Dawna / Leila Schayegh - NOSPR

Muzyka Dawna / Leila Schayegh

Piątek
19:30
Wykonawcy
Leila Schayegh – skrzypce
Anna Firlus – klawesyn
Krzysztof Firlus – viola da gamba
Program

Jean-Philippe Rameau – Pièces de clavecin en concerts: V Koncert d-moll

Jean-Féry Rebel – Sonates à violon seul mellées de plusieurs récits pour la viole: VI Sonata h-moll

Antoine Forqueray/Jean-Baptiste-Antoine Forqueray – Pièces de viole mises en pièces de clavecin: Jupiter. Modérément z V Suity c-moll

Antoine Forqueray – Pièces de viole: La Couperin. Noblement et marqué z I Suity d-moll

Louis de Caix d’Hervelois – Troisième oeuvre… contenant 4 suites de pièces pour la viole: Plainte

Antoine Forqueray – Pièces de viole mises en pièces de clavecin: La Leclair. Tres vivement et détaché z II Suity G-dur

***

Carl Philipp Emanuel Bach – Sonata F-dur na skrzypce i klawesyn H 511 Wq 75

Johann Gottlieb Graun – Sonata triowa A-dur na skrzypce, violę da gamba i basso continuo Graun WV Av:XV:42

Muzyka francuskiego baroku znacznie różniła się od muzyki innych nacji. W zakresie instrumentalistyki Francuzi zasłużyli się szczególnie na polu suity i różnych form ilustracyjnych. Długo negowali takie gatunki jak sonata czy koncert, nie mogąc pojąć jak muzyka bez słów może być uprawiana w oderwaniu od funkcji tanecznej czy naśladowczej. Z tego powodu większość ich dzieł instrumentalnych ma programowe tytuły.

Ostatni utwór ze zbioru Pièces de clavecin en concerts (1741) słynnego teoretyka i klawesynisty Jeana Philippe’a Rameau (1683-1764) wzorem koncertu włoskiego ma trzyczęściową formę. Każda z części nosi charakterystyczny tytuł, będący wyrazem hołdu dla słynnych francuskich wiolistów (cz. 1 La Forqueray, cz. 3 La Marais) i skrzypka (cz. 2 La Cupis). Podobnie w suitach wybitnego wiolisty Antoine’a Forqueray (1672-1745) z Pièces de viole (1747) czy z ich klawesynowych transkrypcji Pièces de viole mises en pièces de clavecin (1747), dokonanych przez jego syna Jean-Baptiste-Antoine’a, znajdziemy odniesienia do Couperina (cz. 5 Suity 1), czy Leclaira (cz. 4 Suity 2), a finał Suity 4 zatytułowany Jupiter odnosi się prawdopodobnie do Marina Marais. Jego najwybitniejszym uczniem był Louis de Caix d’Hervelois (ok. 1680-1755) – autor lirycznej miniatury Plainte (Skarga) na wiolę da gamba i b.c. z debiutanckiego zbioru Premier livre de pièces de viole (1708). Skrzypcowa Sonata 6 z Sonates à violon seul mellées de plusieurs récits pour la viole (1713) Jean-Fèry’ego Rebela (1666-1747) to jeden z pierwszych przykładów naśladowania przez Francuzów stylu włoskiego. Czteroczęściowa forma wzorowana jest na sonatach da chiesa A. Corellego a utworowi nie towarzyszy już żaden programowy tytuł.

Reprezentantami zupełnie odmiennego gustu muzycznego byli tworzący na dworze Fryderyka Wielkiego w Berlinie Johann Gottlieb Graun (1702-1771) i Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788). Ich dzieła kameralne są znakomitym przykładem wytwornego stylu galant, charakterystycznego dla okresu przejściowego między barokiem a klasycyzmem. W kantylenowej melodyce i trzyczęściowej formie Tria Grauna słychać wpływy Tartiniego a wirtuozowski finał Sonaty (1763) Bacha na klawesyn z akompaniamentem skrzypiec bliski jest poetyce wzmożonej uczuciowości (Emphindsamkeit).

Piotr Wilk

Najbliższe koncerty

Chris Botti
Koncerty zewnętrzne
202420:00

Chris Botti

Sala koncertowa

Audycje organowe / klasy I-III szkół podstawowych
Audycje organowe
202409:30
dzieci na widowni NOSPR

Audycje organowe / klasy I-III szkół podstawowych

Sala koncertowa

Audycje organowe / klasy I-IV liceum
Audycje organowe
202411:00
grupa nastolatków w NOSPR

Audycje organowe / klasy I-IV liceum

Sala koncertowa

Audycje organowe / seniorzy
Audycje organowe
202412:30
publiczność

Audycje organowe / seniorzy

Sala koncertowa

JazzKLUB / David Murray Quartet – gigant saksofonu
JazzKLUB / Mój Karnet
202419:30

JazzKLUB / David Murray Quartet – gigant saksofonu

Sala kameralna

Brak biletów
NOSPR / Boreyko / Kopernikowska i Planety / Festiwal Katowice Kultura Natura
Festiwal Katowice Kultura Natura „Muzyka sfer” / S2
202419:30
Sala koncertowa NOSPR

NOSPR / Boreyko / Kopernikowska i Planety / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sala koncertowa

Brak biletów
Potęga i blask: Concertgebouw & Mäkelä / Festiwal Katowice Kultura Natura
Festiwal Katowice Kultura Natura „Muzyka sfer”
202419:30

Potęga i blask: Concertgebouw & Mäkelä / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sala koncertowa

Kup bilet
Joey Alexander / Wschodząca gwiazda jazzu / Festiwal Katowice Kultura Natura
Festiwal Katowice Kultura Natura „Muzyka sfer”
202419:30

Joey Alexander / Wschodząca gwiazda jazzu / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sala koncertowa

Kup bilet
Ku niebu: Vox Luminis & Freiburger Barockorchester / Festiwal Katowice Kultura Natura
Festiwal Katowice Kultura Natura „Muzyka sfer”
202419:30

Ku niebu: Vox Luminis & Freiburger Barockorchester / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital Marc-André Hamelina / Festiwal Katowice Kultura Natura
Festiwal Katowice Kultura Natura „Muzyka sfer”
202419:30

Recital Marc-André Hamelina / Festiwal Katowice Kultura Natura

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading