Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Muzyka dawna / L’Arpeggiata - NOSPR

Muzyka dawna / L’Arpeggiata

Piątek
19:30
Wykonawcy
L `Arpeggiata
Christina Pluhar – lutnia basowa (teorba) i reżyseria
Nuria Rial – sopran
Program

Francesco Cavalli ‒ arie z oper Il Giasone, La Calisto, L’Egisto, La Rosinda, L’Ormindo, L’Eliogabalo, L’Artemisia, La Didone

Francesco Cavalli (1602-1676) wykształcenie muzyczne zdobył w kapeli weneckiej bazyliki San Marco pod kierownictwem Claudia Monteverdiego. Jako niezwykle uzdolniony organista i śpiewak szybko stał się jednym z najwybitniejszych kompozytorów operowych XVII wieku.

Swą pierwszą operę wystawił w 1639 roku, dwa lata po założeniu w Wenecji pierwszego w historii publicznego teatru operowego. Opera, stworzona na przełomie XVI i XVII wieku w środowisku uczonych dworzan florenckich, stała się odtąd rozrywką dostępną mieszczaństwu a Wenecja wyrosła na najważniejsze centrum operowe Europy. Na potrzeby mniej wymagającego odbiorcy libreciści weneccy dostarczali tekstów o lżejszym charakterze, wprowadzając ochoczo do tematyki mitologicznej i historycznej komedię omyłek i wplatając w akcję dramatyczną postaci komiczne.

Opery, zwane wówczas w zależności od tematyki dramatami lub bajkami muzycznymi, Cavalli komponował przez całe życie. Ogółem zachowało się ich 32. Program dzisiejszego koncertu przedstawia arie z jego różnych dzieł: La Didone (1641), L’Egisto (1643), L’Ormindo (1644), Il Giasone (1649), La Calisto (1651), La Rosinda (1651), L’Artemisia (1657) i L’Eliogabalo (1668). Podczas gdy w XVII wieku Il Giasone i Egisto były naczęściej wystawianymi operami, L’Eliogabalo nigdy nie doczekało się premiery a Ercole amante (1662) nie spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem dworu francuskiego.

Na przykładzie twórczości operowej Cavallego prześledzić można bardzo ważny moment przemian tego gatunku, polegający na stopniowym odchodzeniu od dominacji recytatywu i płynnego łączenia go z arioso lub arią w kierunku wyraźnego rozdzielenia tych podstawowych komponentów opery. W jego późnych dziełach pojawiają się już pierwsze arie da capo.

Najbliższe koncerty

Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

AUKSO x Marcin Masecki
Orkiestry gościnne / Mój Karnet
202519:30

AUKSO x Marcin Masecki

Sala koncertowa

Kup bilet
NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna
S3Abonament
202512:00
Tine Thing Helseth

NOSPR / Todorow / Symfonia rewolucyjna

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Kup bilet
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading