Bach i królewski zakład o sześciogłosową fugę - NOSPR
Bach i królewski zakład o sześciogłosową fugę
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Das Musikalisches Opfer („Muzyczna ofiara”) to jedno z ostatnich dzieł Johanna Sebastiana Bacha, dedykowane królowi pruskiemu Fryderykowi II. Zawiera cykl utworów – niezwykle kunsztownych i skomplikowanych kanonów i fug. W swym pierwszym wydaniu nie miało nawet określonego układu, wydano je bowiem na osobnych kartach, bez porządkującego spisu. Kompozytor całość określił dawną nazwą „ricercar”, a 7 lipca 1747 roku napisał do króla:
„Waszej Królewskiej Mości poświęcam niniejszym z najgłębszym oddaniem tę muzyczną ofiarę, której najszlachetniejsza część z najłaskawszej własnej ręki Waszej pochodzi. Z pełną czci radością wspominam jeszcze szczególną łaskę królewską, gdy w czasie mej niedawnej bytności w Poczdamie raczył Wasza Królewska Mość osobiście zagrać mi na klawesynie temat do fugi, najłaskawiej mnie przy tym zobowiązując, aby takową w najwyższej obecności Waszej zaraz wykonał.”
„Niedawna bytność w Poczdamie” miała miejsce dwa miesiące wcześniej: 7 maja odwiedził dwór króla,a przy okazji swojego syna - Carla Philippa Emanuela Bacha, który pełnił tu funkcję klawesynisty. Król Fryderyk II sam był dobrze wykształconym muzykiem, flecistą i kompozytorem. Zagrał wymyślony przez siebie temat, prosząc o zaimprowizowanie na jego temat… sześciogłosowej fugi. Kompozytor zaimprowizował na podany przez króla temat, nie zdołał jednak stworzyć na poczekaniu fugi sześciogłosowej, jak tego pragnął monarcha. Dlatego poprosił o czas na skomponowanie prawdziwie królewskiego dzieła, złożonego z fug, kanonów i sonaty, napisanej zgodnie z tytułem na skrzypce, flet poprzeczny i basso continuo. Zmierzył się z tym zadaniem po powrocie do Lipska.
Nie wiemy, czy Fryderyk II docenił dar Bacha, niemniej Das Musikalisches Opfer pozostaje do dziś jednym z najważniejszych dzieł literatury muzycznej.
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Czas trwania koncertu: ok. 60 minut
Najbliższe koncerty

Głosy Oksytanii / Cocanha / Muzyka świata
Sala kameralna


Koncert jubileuszowy z okazji 160-lecia Miasta Katowice oraz 100-lecia Archidiecezji Katowickiej
Sala koncertowa

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Gala Zupełnie Bossa z Orkiestrą NOSPR
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Francesco Tristano / koncert otwarcia Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025
Sala koncertowa