Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

La Tempesta / Jakub Burzyński - NOSPR

La Tempesta / Jakub Burzyński

Piątek
19:30
Dyrygent
Jakub Burzyński
Wykonawcy
La Tempesta
Paweł Wojtasiewicz – sopran
Aleksander Kunach – tenor
Artur Janda – bas-baryton
Program

Mikołaj Zieleński – Offertoria et Communiones Totius Anni (wybór)

Rosarium Virginis Mariae

Historia Sacra oparta na tajemnicach różańcowych

TAJEMNICE RADOSNE

Preambulum

Zwiastowanie: Ecce Virgo concipiet a 2 (In festo Annuntiationis BMV)

Nawiedzenie: Magnificat anima mea Dominum a 12

Narodzenie: Fantasia a 3 (IV, 28)

Ofiarowanie: Responsum accepit a voce sola (In festo Purificationis BMV)

Znalezienie: Laetentur caeli a 8 (In Prima Missa Nativitatis Domini)

TAJEMNICE BOLESNE

Modlitwa w Ogrójcu: In monte Oliveti a 5 (Motetto)

Biczowanie: Per signum Crucis a 4 (In festo Inventionis Sancatae Crucis)

Cierniem koronowanie: Fantasia a 2 (IV, 23)

Droga krzyżowa: Quotiescumque manducabitis a 4 (In solennitate Corporis Christi)

Ukrzyżowanie: Adoramus te Christe a 4 (Motetto de Sancta Cruce)

TAJEMNICE CHWALEBNE

Zmartwychwstanie: Surrexit Dominus a 5 (Feria secunda Paschae)

Wniebowstąpienie: Psallite Domino a 5 (In die Ascensionis Domini)

Zesłanie Ducha Świętego: Factus est repente a 8 (Communio in festo Pentecostes)

Wniebowzięcie NMP: Fantasia a 3 (IV, 27)

Ukoronowanie NMP: Assumpta est Maria a 8 (In festo Assumptionis BMV)

HYMN

O gloriosa Domina a 5 (Motetto)

Twórca muzykologii polskiej Zdzisław Jachimecki uznał Mikołaja Zieleńskiego za najwybitniejszego kompozytora polskiego przed Chopinem. Tak pochlebną opinię ten mało znany dziś muzyk zawdzięcza niezwykle wysokiemu i prawdziwie europejskiemu kunsztowi kompozytorskiemu.

O jego życiu wiemy niewiele. Nie znamy dat jego urodzin, ani śmierci, wiemy jedynie, że w 1611 roku był mieszczaninem, organistą na służbie prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Tylko dzięki hojności mecenasa (niestety niespotykanej w ówczesnej Rzeczpospolitej) utwory Zieleńskiego przetrwały do dnia dzisiejszego. Przez kilka stuleci był on jedynym polskim muzykiem, którego liczne dzieła ukazały się drukiem. Na miejsce monumentalnej i drogiej publikacji kompozytor bardzo ambitnie wybrał stolicę ówczesnego drukarstwa muzycznego – Wenecję, gdzie osobiście podpisał dedykację 1 marca 1611 roku. Rok wcześniej ukazały się tu słynne Nieszpory N.M.P. Claudia Monteverdiego a cztery lata później Symphonie sacrae Giovanniego Gabrielego. Dwutomowy zbiór Zieleńskiego, zatytułowany Offertoria oraz Communiones z zaznaczeniem totius anni (na cały rok liturgiczny), znakomicie wpisuje się w kontekst wczesnobarokowych dzieł religijnych weneckich mistrzów. Razem zawiera 113 wokalno-instrumentalnych utworów utrzymanych zarówno w stylu polifoni renesansowej (stile antico), jak i w nowoczesnym stylu barokowym (stile moderno).

Wszystkie offertoria są utworami dwuchórowymi z wyjątkiem imponującego trzychórowego Magnificat. W licznych muzycznych didaskaliach, na wzór wenecki, kompozytor zachęca do dublowania lub zastępowania głosów wokalnych rozmaitymi instrumentami, co w efekcie daje dzieła o bogatej kolorystyce i wielu wariantach obsadowych. Komunie przeznaczone są na 1-6 głosów i organowe towarzyszenie, również tu kompozytor zostawił kilka wariantów obsadowych. Ponadto, w tomie komunii znalazły się trzy instrumentalne fantazje na dwa i trzy głosy z organami, zachowane jednakże bez najwyższego głosu (wymagana rekonstrukcja). Propozycja, by na jednym koncercie zaprezentować utwory Zieleńskiego według klucza tajemnic różańcowych jest bardzo ciekawa i oryginalna. Muzyka „polskiego Gabrielego” dostarcza współczesnym wykonawcom niezliczonych możliwości interpretacyjnych zarówno jeśli chodzi o obsadę, jak i dobór tekstów. Warta jest ciągłego odkrywania.

Piotr Wilk

Najbliższe koncerty

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30

JazzKLUB / Cudownie swingujący / Kresten Osgood Quintet

Sala kameralna

Kup bilet
JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie
JazzKLUB / Mój Karnet
202519:30
Myra Melford

JazzKLUB / Myra Melford Splash Trio / Soczyste boogie woogie

Sala kameralna

Kup bilet
Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202509:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3

Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna
Kalejdoskop
202511:30

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6

Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
S1Abonament
202519:30

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Festiwal Katowice Kultura Natura
202519:30
Orkiestra Santa Cecilia z Danielem Hardingiem

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell

Sala koncertowa

Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas

Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202511:30
widok na budynek NOSPR z kwiatami w kadrze

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)

Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Wydarzenia towarzyszące Festiwalu Katowice Kultura Natura „Echa Arkadii”
202518:30
Marcin Dymiter

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”

Foyer NOSPR

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)
Festiwal Katowice Kultura Natura / JazzKLUB
202519:30
Adam Ben Ezra sesja zdjęciowa

Festiwal Katowice Kultura Natura / Adam Ben Ezra / Heavy Drops (duo)

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading