La Tempesta / Jakub Burzyński - NOSPR
La Tempesta / Jakub Burzyński
Mikołaj Zieleński – Offertoria et Communiones Totius Anni (wybór)
Rosarium Virginis Mariae
Historia Sacra oparta na tajemnicach różańcowych
TAJEMNICE RADOSNE
Preambulum
Zwiastowanie: Ecce Virgo concipiet a 2 (In festo Annuntiationis BMV)
Nawiedzenie: Magnificat anima mea Dominum a 12
Narodzenie: Fantasia a 3 (IV, 28)
Ofiarowanie: Responsum accepit a voce sola (In festo Purificationis BMV)
Znalezienie: Laetentur caeli a 8 (In Prima Missa Nativitatis Domini)
TAJEMNICE BOLESNE
Modlitwa w Ogrójcu: In monte Oliveti a 5 (Motetto)
Biczowanie: Per signum Crucis a 4 (In festo Inventionis Sancatae Crucis)
Cierniem koronowanie: Fantasia a 2 (IV, 23)
Droga krzyżowa: Quotiescumque manducabitis a 4 (In solennitate Corporis Christi)
Ukrzyżowanie: Adoramus te Christe a 4 (Motetto de Sancta Cruce)
TAJEMNICE CHWALEBNE
Zmartwychwstanie: Surrexit Dominus a 5 (Feria secunda Paschae)
Wniebowstąpienie: Psallite Domino a 5 (In die Ascensionis Domini)
Zesłanie Ducha Świętego: Factus est repente a 8 (Communio in festo Pentecostes)
Wniebowzięcie NMP: Fantasia a 3 (IV, 27)
Ukoronowanie NMP: Assumpta est Maria a 8 (In festo Assumptionis BMV)
HYMN
O gloriosa Domina a 5 (Motetto)
Twórca muzykologii polskiej Zdzisław Jachimecki uznał Mikołaja Zieleńskiego za najwybitniejszego kompozytora polskiego przed Chopinem. Tak pochlebną opinię ten mało znany dziś muzyk zawdzięcza niezwykle wysokiemu i prawdziwie europejskiemu kunsztowi kompozytorskiemu.
O jego życiu wiemy niewiele. Nie znamy dat jego urodzin, ani śmierci, wiemy jedynie, że w 1611 roku był mieszczaninem, organistą na służbie prymasa Polski Wojciecha Baranowskiego w Łowiczu. Tylko dzięki hojności mecenasa (niestety niespotykanej w ówczesnej Rzeczpospolitej) utwory Zieleńskiego przetrwały do dnia dzisiejszego. Przez kilka stuleci był on jedynym polskim muzykiem, którego liczne dzieła ukazały się drukiem. Na miejsce monumentalnej i drogiej publikacji kompozytor bardzo ambitnie wybrał stolicę ówczesnego drukarstwa muzycznego – Wenecję, gdzie osobiście podpisał dedykację 1 marca 1611 roku. Rok wcześniej ukazały się tu słynne Nieszpory N.M.P. Claudia Monteverdiego a cztery lata później Symphonie sacrae Giovanniego Gabrielego. Dwutomowy zbiór Zieleńskiego, zatytułowany Offertoria oraz Communiones z zaznaczeniem totius anni (na cały rok liturgiczny), znakomicie wpisuje się w kontekst wczesnobarokowych dzieł religijnych weneckich mistrzów. Razem zawiera 113 wokalno-instrumentalnych utworów utrzymanych zarówno w stylu polifoni renesansowej (stile antico), jak i w nowoczesnym stylu barokowym (stile moderno).
Wszystkie offertoria są utworami dwuchórowymi z wyjątkiem imponującego trzychórowego Magnificat. W licznych muzycznych didaskaliach, na wzór wenecki, kompozytor zachęca do dublowania lub zastępowania głosów wokalnych rozmaitymi instrumentami, co w efekcie daje dzieła o bogatej kolorystyce i wielu wariantach obsadowych. Komunie przeznaczone są na 1-6 głosów i organowe towarzyszenie, również tu kompozytor zostawił kilka wariantów obsadowych. Ponadto, w tomie komunii znalazły się trzy instrumentalne fantazje na dwa i trzy głosy z organami, zachowane jednakże bez najwyższego głosu (wymagana rekonstrukcja). Propozycja, by na jednym koncercie zaprezentować utwory Zieleńskiego według klucza tajemnic różańcowych jest bardzo ciekawa i oryginalna. Muzyka „polskiego Gabrielego” dostarcza współczesnym wykonawcom niezliczonych możliwości interpretacyjnych zarówno jeśli chodzi o obsadę, jak i dobór tekstów. Warta jest ciągłego odkrywania.
Piotr Wilk
Najbliższe koncerty

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 1-3
Sala kameralna

Kalejdoskop / Muzyka nie całkiem poważna / klasy 4-6
Sala kameralna

Festiwal Katowice Kultura Natura / Ogrody rozstania / NOSPR / Alsop / Mahler
Sala koncertowa
Ostatnie bilety
Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa
Kup bilet
Dźwięki w nas i wokół nas
Sala warsztatowa NOSPR

Koncert w porze drzemki dla rodziców z maluchami (do 12 miesięcy)
Sala kameralna

Inauguracja instalacji Marcina Dymitra „Dźwięk w ruchu”
Foyer NOSPR
