Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Kwartet Śląski / północ - południe - NOSPR

Kwartet Śląski / północ - południe

Sobota
19:30
Wykonawcy
Arkadiusz Adamski – klarnet
Tadeusz Tomaszewski – waltornia
Marek Barański – fagot
Krzysztof Firlus – kontrabas
Marcin Trzęsiok – prowadzenie cyklu
Program

Gustavo Campa – Trzy utwory na kwartet smyczkowy: Menuet, Gawot, Thème varié
Alfredo Carrasco – Kwartet smyczkowy e-moll
Franz Berwald – Septet B-dur na klarnet, fagot, waltornię, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas

 

Gustavo Campa (1863-1934) i Alfredo Carrasco (1875-1945) byli  ważnymi figurami muzyki meksykańskiej swej epoki. Obaj tworzyli w stylu późnoromantycznym, pod silnym wpływem muzyki francuskiej, zwłaszcza Cezara Francka i Gabriela Fauré. Istotnym wzorcem był także Antonín Dvořak, który w swych utworach amerykańskich wyznaczył drogę do szczęśliwego połączenia muzyki Starego i Nowego Świata. Trzy utwory (1889) Campy mają charakter neoklasycznej stylizacji, o układzie przypominającym sławne tryptyki Francka. Kwartet e-moll (1944) Carrasco opatrzony został tytułem Cum granus salis (sic!), co sugeruje, by nie brać go nazbyt poważnie. Pełno tu reminiscencji romantycznych. Finałowe rondo (Del Folklore Mexicano) pulsuje gorącymi rytmami Meksyku. 

Franz Berwald (1796-1868), który zawodowo parał się chirurgią ortopedyczną oraz zarządzaniem tartakiem i hutą szkła, uważany jest dziś za najwybitniejszego kompozytora szwedzkiego XIX wieku. Pozycję tę zdobył dopiero w ostatnich dekadach XX wieku. Za życia był niedoceniony (doczekał się np. wykonania tylko jednej spośród swych czterech symfonii), w dodatku niezbyt lubiany, ze względu na szorstkość swego charakteru. Nieco lepiej przyjmowano go za granicą, o czym świadczy honorowe członkostwo w salzburskim Mozarteum. Po śmierci popadł w zapomnienie. Należał do romantyków o profilu klasycznym, podobnie jak Mendelssohn i Niels Gade. Styl Berwalda uważano za chłodny i intelektualny. Dziś jednak widzimy go w innej perspektywie: charakterystyczne dlań dążenie do integracji cyklu sonatowego stawia Berwalda w rzędzie prekursorów form późnoromantycznych. Już wczesny Septet B-dur (1828) świadczy o wielce oryginalnej drodze, jaką podążał. [Marcin Trzęsiok]

Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202412:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202417:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc
202418:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR / brak miejsc

NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
202416:00

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR

NOSPR

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading