Kwartet Śląski / Adam Krzeszowiec / Kolory Rosji - NOSPR
Kwartet Śląski / Adam Krzeszowiec / Kolory Rosji
Dmitrij Szostakowicz – X Kwartet smyczkowy As-dur op. 118
Sofija Gubajdulina – Reflections on the Theme B-A-C-H na kwartet smyczkowy
Anton Areński – II Kwartet smyczkowy a-moll op. 35
Szanowni państwo,
informujemy, że z powodu choroby w koncercie nie wystąpi Łukasz Syrnicki. Partię altówki wykona Elżbieta Mrożek-Loska.
X Kwartet smyczkowy As-dur op. 118 (1964) powstał w ciągu 11 dni, podczas letniego odpoczynku w domu pracy twórczej w Dyliżanie (Armenia). Choć nie brak w nim elementów dramatycznych i drapieżnych (nawiązania do demonicznego Scherza z X Symfonii), całość tchnie rzadkim u Dymitra Szostakowicza (1906-1975) spokojem, podkreślonym przez klamrę odpowiadających sobie wzajemnie części skrajnych.
Sofia Gubaidulina (ur. 1931) przyszła na świat w Tatarstanie. Dojrzałość stylu osiągnęła pod koniec lat 1970, kiedy inspiracje chrześcijańskie (prawosławne) i pitagorejskie (liczbowe) połączyły się w jedno. Tak powstał idiom swoisty: zakorzeniony w tradycji muzyki XX wieku, zwłaszcza Weberna i Szostakowicza, ale poczęty z rewerencji dla muzyki dawnej, z Janem Sebastianem Bachem na czele. Reflection on the Theme B-A-C-H to miniatura o krystalicznej konstrukcji. Poruszająca narracja prowadzi do odnalezienia, w pokorze chorałowej ciszy, dźwięków B-A-C-H.
Talent Antona Areńskiego (1861-1906) zrobił tak wielkie wrażenie na jego profesorze kompozycji, Mikołaju Rimskim-Korsakowie, że ten poprosił go o pomoc w ukończeniu opery Śnieżynka. Nic dziwnego, że Areński znalazł się w orbicie wpływów Wielkiej Gromadki, której celem było zapoczątkowanie odrębnej, narodowej tradycji muzyki rosyjskiej. Jednak po przeprowadzce do Moskwy zmienił front: stanął u boku Piotra Czajkowskiego i docenił zalety stylu kosmopolitycznego. Jego niezdecydowanie sprawiło, że stał się muzykiem „bezpartyjnym”, co było źródłem wielu kłopotów. Jego Kwartet a-moll op. 54 (bez drugich skrzypiec, z dwoma wiolonczelami – stąd elegijny koloryt) poświęcony jest pamięci Czajkowskiego. Zręcznie łączy styl europejski i rosyjski, z przewagą tego ostatniego: początkowy temat to cytat z prawosławnego nabożeństwa żałobnego (kiedy powróci w finale, będzie mu towarzyszyć radosna pieśń Sława Bogu). Część środkowa to wariacje na temat pieśni Czajkowskiego.
Marcin Trzęsiok
Najbliższe koncerty

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
NOSPR

Wakacyjne zwiedzanie zakamarków NOSPR
NOSPR

Duch Rubinsteina / Opowieść o wielkim pianiście / Spotkanie z Zuzanną Orlińską
Sala kameralna

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino / Masaya Kamei
Tokio Opera City

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Toyama, Aubade Hall

Tournée po Japonii / NOSPR / Marin Alsop / Hayato Sumino
Osaka, The Symphony Hall