NFM z NOSPR – Brahms integracyjny - NOSPR
NFM z NOSPR – Brahms integracyjny
Trudno stwierdzić, dlaczego gatunek sekstetu smyczkowego nie cieszył się dużą popularnością. Uważa się, że zapoczątkował go w 1776 roku Luigi Boccherini zbiorem Sześciu sekstetów op. 23. I tu luka czasowa – prócz kompozycji Louisa Spohra – prawie żaden nie zadomowił się w programach koncertów aż do dzieł Johannesa Brahmsa. Jego oba sekstety powstały w bliskości czasowej, czyli w latach 60. XIX wieku, stanowiąc świadectwo rozwoju stylu kameralnego autora Niemieckiego Requiem. Pierwszy z nich (B-dur op. 18) swoim miękkim brzmieniem i niewymuszoną elegancją może przywodzić na myśl twórczość Mozarta. Natomiast drugi (G-dur op. 36) ujmuje zadziornością, a także nowoczesną harmoniką, zwłaszcza w egzotycznie brzmiącym, rozwibrowanym początku. A co po Brahmsie? Wtedy jak z rękawa posypały się sekstety – Czajkowskiego, Korngolda, Dvořáka – ale to opowieść na zupełnie inny koncert…
[Bartosz Witkowski]
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR