Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024 - NOSPR
Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024
Od baroku po współczesność, od muzyki kameralnej po symfoniczną i koncertującą, od klasyki muzyki poważnej po lżejsze brzmienia z Ameryki Południowej – tak w skrócie zapowiada się program Gali Muzyki Poważnej Fryderyk 2024. Jubileuszowej ceremonii wręczenia Fryderyków będą towarzyszyły występy najwybitniejszych polskich muzyków – solistów i kameralistów. Nie zabraknie również akcentu operowego.
Jubileuszowa 30. Gala Muzyki Poważnej, wieńcząca tegoroczną edycję Fryderyk Festiwalu, rozpocznie się występem muzycznym najwyższej próby, czyli utworem w wykonaniu występującej w roli gospodarza Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Pod batutą Łukasza Borowicza usłyszymy wizjonerską muzykę Benjamina Brittena: Burzę, jedno z jego interludiów morskich, pochodzących z opery Peter Grimes. Ten jeden z największych kompozytorów XX w. po mistrzowsku ukazał w nim rozpętane żywioły nieba i wody, które są w operze metaforą stanów emocjonalnych tytułowego bohatera.
W obszar muzyki francuskiej – eleganckiej i wyrafinowanej – wprowadzi słuchaczy {oh!} Trio pod kierunkiem wybitnej skrzypaczki Martyny Pastuszki. Artystka gra na wspaniałym instrumencie włoskiego lutnika Giuseppe Guarneri „del Gesù”, a towarzyszyć jej będą Krzysztof Firlus (viola da gamba) i Anna Firlus (klawesyn). Artyści wykonają fragment z jednej z suit Josepha Marchanda, muzyka Chapelle Royale z czasów Ludwika XIV – w Preludium mieści się wiele frapujących muzycznych światów.
W obszarze muzyki francuskiej pozostaniemy jeszcze przez moment z wirtuozem skrzypiec Jakubem Jakowiczem. Solista z towarzyszeniem NOSPR pod dyrekcją Łukasza Borowicza wykona Medytację z opery Thaïs Julesa Masseneta, również po to, aby wprowadzić słuchaczy w świat opery, która jest żywiołem kolejnej gwiazdy gali Fryderyków – barytona Szymona Mechlińskiego. Jego potężny głos będzie można podziwiać w dramatycznych ariach z oper Zygmunta Noskowskiego (Wyrok) i Giacoma Pucciniego (Płaszcz). Akcentu Pucciniowskiego nie mogło zabraknąć w setną rocznicę śmierci twórcy Cyganerii i Madame Butterfly.
Zanim w drugiej części gali przejdziemy do lżejszych, tanecznych rytmów i tonów, usłyszymy utwór wyróżnionej w ubiegłym roku nagrodą ZAiKS Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Jej Two contrasts for a duo zabrzmi w wykonaniu znakomitych skrzypków Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka tworzących wspólnie uznane na świecie Polish Violin Duo.
A potem już temperatura muzyki i wydarzeń będzie tylko rosnąć, ponieważ na sali koncertowej pojawi się Marcin Masecki, pianista, kompozytor, aranżer, brawurowy improwizator, człowiek wielu talentów, również wokalnych i krasomówczych. Wychował się w kręgu kultury muzycznej Ameryki Południowej, zna całą gamę rozmaitych rytmów i tańców latynoamerykańskich, począwszy od ich wczesnych, XIX-wiecznych pierwowzorów. Merengue, bolera i tanga we własnej aranżacji nagrał niedawno na znakomitej płycie Boleros y más, której fragmentami uraczy publiczność fryderykowej gali. Kto słyszał, jak Masecki śpiewa po hiszpańsku, ten nigdy tego nie zapomni.
Na finał wieczoru zabrzmi zaś klasycyzujące opracowanie tanga: III część Double concert” Astora Piazzolli w wykonaniu znakomitego, grającego ciepłym tonem klarnecisty Jana Jakuba Bokuna i jego muzycznego kompana, gitarzysty Jakuba Kościuszko.
Więcej bieżących informacji na kanałach społecznościowych Fryderyk Festiwal oraz stronie: www.fryderyki.pl.
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 140 minut
Organizatorzy wydarzenia: Związek Producentów Audio Video, Akademia Fonograficzna, dajprawokulturze.pl.
Partner główny: Województwo Śląskie.
Współgospodarze wydarzenia: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Partnerzy wydarzenia: Związek Artystów Wykonawców STOART, Skoda, Grupa Orlen, House of Diamond, Tymbark, IMS sensory media, LaBiostetique.
Patroni medialni Gali Muzyki Rozrywkowej i Jazzu: Onet.pl, magazyn Presto.
Producent wydarzenia: High Events.
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna