Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety

NOSPR / Lionel Bringuier / Layla Claire - NOSPR

NOSPR / Lionel Bringuier / Layla Claire

Ostatnie bilety
Kup bilet Plan sali
Ceny biletów: 20-80 zł
Wykonawcy
Layla Claire – sopran
Program
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Uwertura koncertowa Hebrydy (Grota Fingala) op. 26
Hector Berlioz
Letnie noce. Cykl pieśni na sopran i orkiestrę do wierszy Théophile’a Gautiera op. 7
Georges Bizet
I Symfonia C-dur

W muzyce kompozytorów epoki romantyzmu zawsze odnaleźć można mniej lub bardziej skrywaną skłonność ku klasyczności. W przypadku Mendelssohna, „romantyka klasycyzującego”, to oczywiste, zważywszy jego upodobanie do klasycznych form i nienaganną ich architekturę. Lecz we wspaniałej uwerturze Hebrydy (1830, rew. 1832) klasyczna forma wypełniona zostanie nową, romantyczną „treścią”, zaś w muzyce usłyszeć możemy echa inspiracji podróżą do mitycznej Groty Fingala – scenerią niezwykłego miejsca, szumem morza, krzykiem ptaków, łoskotem fal rozbijających się o skalisty brzeg. Inaczej u Berlioza, romantyka „z krwi i kości”. Tu strofy Teofila Gautiera, uchodzącego za prekursora klasycyzującego parnasizmu, wpłynęły „moderująco” na brzmieniowy kształt pieśniowego cyklu Letnie noce (1838–1856). Klasyczny ład formy, odrzucenie teatralności, pogłębienie i uwewnętrznienie wyrazu, jasność harmonicznego myślenia, wyrafinowana szata kolorystyczna – to zupełnie inny Berlioz niż w monumentalnych dziełach wokalno-instrumentalnych. Georges’a Bizeta zawsze kojarzyć będziemy z nieśmiertelną Carmen, o której Nietzsche powiedział, iż może być „antidotum na truciznę oper Wagnera”. Ergo, „klasycznym” lekarstwem na „romantyzm wynaturzony”? Podskórną klasyczność Carmen – i jej korzenie – łatwiej zrozumieć, wsłuchując się we wczesną I Symfonię C-dur (1855) Bizeta. Tylko zbyt silne podobieństwo do Symfonii Gounoda sprawiło, że kompozytor ukrył ją przed światem. Gdy jednak wykonana została po raz pierwszy, dopiero w 1935 roku, z miejsca okrzyknięto ją arcydziełem – i porównano z… Mendelssohnem!

Stanisław Kosz

Najbliższe koncerty

NOSPR Kameralnie (koncert odwołany)
NOSPR kameralnie / Mój Karnet
202019:30

NOSPR Kameralnie (koncert odwołany)

Sala kameralna

Kwartet Śląski (koncert odwołany)
Kwartet Śląski
202018:00

Kwartet Śląski (koncert odwołany) / Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)

Sala kameralna

Amsterdam Sinfonietta / Lucas Jussen and Arthur Jussen (koncert odwołany)
S3Abonament
202012:00

Amsterdam Sinfonietta / Lucas Jussen and Arthur Jussen (koncert odwołany)

Sala koncertowa

Martin Haselböck / Wiener Akademie (koncert odwołany)
Koncerty zewnętrzne
202019:30

Martin Haselböck / Wiener Akademie (koncert odwołany)

Sala koncertowa

NOSPR Kameralnie (koncert odwołany)
NOSPR kameralnie
202019:30

NOSPR Kameralnie (koncert odwołany)

Sala kameralna

Kamil Piotrowicz Sextet
JazzKLUB / Mój Karnet
202019:30

Kamil Piotrowicz Sextet

Sala kameralna

Kup bilet
Six Pianos (koncert przeniesiony)
Koncerty zewnętrzne
202020:00

Six Pianos (koncert przeniesiony)

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
NOSPR / Domingo Hindoyan / Pacho Flores
S2Abonament
202019:30

NOSPR / Domingo Hindoyan / Pacho Flores

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
350. rocznica śmierci Bartłomieja Pękiela
Camerata Silesia / Mój Karnet
202019:30

350. rocznica śmierci Bartłomieja Pękiela

Sala kameralna

Kup bilet
Otto Katzameier
Orkiestra Muzyki Nowej / Mój Karnet
202018:00

Otto Katzameier / Notatnik podróżny

Sala kameralna

Kup bilet
0
Loading