NOSPR kameralnie / Dni Andrzeja Panufnika - NOSPR
NOSPR kameralnie / Dni Andrzeja Panufnika
Festiwal Otwarcia
Kazimierz Sikorski – Intermezzo z Sekstetu smyczkowego d-moll
Eugeniusz Morawski – Kwartet smyczkowy
Andrzej Panufnik – Trio fortepianowe
Andrzej Panufnik – Quintetto accademico na flet, obój, 2 klarnety i fagot
Andrzej Panufnik – Song to the Virgin Mary (aranżacja na sekstet smyczkowy)
Ideą pierwszej części koncertu jest przypomnienie środowiska, w którym Andrzej Panufnik (1914–1991) zdobywał kompozytorskie szlify, a zatem przedwojennych profesorów Warszawskiego Konserwatorium. Sekstet smyczkowy NOSPR pod kierownictwem koncertmistrza Orkiestry, Piotra Tarcholika, wykona Intermezzo – środkową część Sekstetu smyczkowego d-moll op. 6 (wyd. w Paryżu w 1926 r.) Kazimierza Sikorskiego, który w Konserwatorium przez wiele lat prowadził zajęcia z harmonii i kontrapunktu. Z wiedzy i doświadczenia prof. Sikorskiego skorzystało ok. 50 kompozytów, w tym także Panufnik. Młody kompozytor lubił uczęszczać na wykłady Eugeniusza Morawskiego, zwolennika nurtu konserwatywnego w twórczości muzycznej, świetnego jednak znawcy muzyki przełomu wieków. Morawski dysponował znakomitym warsztatem kompozytorskim, a ponadto okazał się sprawnym reformatorem i administratorem warszawskiej uczelni. Jego twórczość popadła w zapomnienie, gdyż należał do frakcji przeciwników Karola Szymanowskiego; stanowisko rektora objął po dymisji twórcy Harnasiów. Spośród 7 kwartetów smyczkowych Morawskiego do naszych czasów przetrwał tylko jeden, z nadzwyczajnie rozbudowanym solo altówki w części środkowej. Kwartet wykonany zostanie przez zespół Four Strings, specjalizujący się w przywracaniu do życia muzycznego zapomnianych dzieł polskiej kameralistyki.
Z twórczości Panufnika zespół AdAstra wykona stosunkowo popularne dzisiaj Trio fortepianowe op. 1, skomponowane podczas ostatniego roku studiów kompozytora. Jest to najważniejsza jego kompozycja przedwojenna. Trzeba jednak pamiętać, że partytura Tria spłonęła podczas powstania warszawskiego i po wyzwoleniu odtworzona została przez kompozytora z pamięci. Znamy zatem jedynie wersję tego utworu z 1945 r. Po raz pierwszy w naszym regionie zabrzmi natomiast Quintetto accademico na 2 klarnety, flet,
obój i fagot, kompozycja z 1952 r., której Andrzej Panufnik nie opublikował za życia, ale jej partyturę zachował w swoich papierach. Odnalazła ją po śmierci męża i przekazała wydawcy (Boosey and Hawkes) Lady Camilla Panufnik. Koncert zakończy instrumentalna wersja Pieśni do Najświętszej Marii Panny, w oryginale przeznaczona na sekstet wokalny. Ta niezwykła w swym wyrazie emocjonalnym kompozycja z 1964 r. zainspirowana została zachowanym w pamięci kompozytora-emigranta obrazem żarliwie modlących się jego rodaków w wiejskim kościółku. Utwór ten Panufnik zadedykował Camilli Jessel, swojej nowo poślubionej wówczas żonie, która swoją obecnością zaszczyciła nasze koncerty.
Sekstet smyczkowy NOSPR: Piotr Tarcholik, Kinga Tomaszewska (skrzypce), Dariusz Korcz, Sandra Kałuża (altówki), Łukasz Frant, Adam Krzeszowiec (wiolonczela)
Kwartet smyczkowy Four Strings: Lucyna Fiedukiewicz (skrzypce), Grzegorz Witek (skrzypce), Beata Raszewska (altówka), Łukasz Tudzierz (wiolonczela)
Trio fortepianowe AdAstra: Anna Szabelka (skrzypce), Łukasz Frant (wiolonczela), Joanna Galon-Frant (fortepian)
Kwintet instrumentów dętych: Joanna Dziewior (flet), Karolina Stalmachowska (obój), Aleksander Tesarczyk (klarnet), Bartosz Pacan (klarnet), Krzysztof Fiedukiewicz (fagot)
Najbliższe koncerty
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna
"Pianissimo" / koncert sensoryczny
Sala kameralna
Zwiedzanie zakamarków NOSPR po śląsku
NOSPR