Camerata Silesia / Trumna na katafalku - NOSPR
Camerata Silesia / Trumna na katafalku
Rekonstrukcja staropolskiej mszy żałobnej wraz z kazaniem „pogrzebnym” z 1626 roku:
anonim – Media Vita (kancjonał benedyktynek sandomierskich, 1721)
Andrzej Siewiński (zm. przed 1726) – Requiem
Kyrie
Tractus Absolve (chorał gregoriański)
Dies Irae
Kazanie pogrzebne (ks. Baltazar Łabęcki, Wilno 1626, fragment)
Domine Jesu
Sanctus
Agnus Dei
Communio Lux aeterna (chorał gregoriański)
anonim – Salve Regina (Sandomierz 1750)
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Rekonstrukcja staropolskiego requiem jest archeologiczną podróżą w przeszłość – do roku 1721. Właśnie wtedy Andrzej Siewiński, zapomniany, choć wart pamięci polski kompozytor barokowy, skomponował tę Mszę żałobną. To jedno z niewielu dzieł z jego dorobku, które dotrwało do naszych czasów, a i o kompozytorze wiemy niewiele: był związany z zakonem jezuitów, choć niekoniecznie jako członek zgromadzenia, zmarł przed rokiem 1726. Świadczy o tym łaciński dopisek widniejący obok nazwiska Siewińskiego na sporządzonym w tym właśnie roku rękopisie jego mszy: Requiescat in pace – Niech odpoczywa w pokoju.
Muzyka przenosi nas w czasie do staropolskich egzekwii odprawianych nad złożoną na katafalku trumną ozdobioną typowym dla tamtych czasów portretem trumiennym. Czy przedstawia on zmarłego zakonnika? Może szlachcica? Ba, może nawet króla, jeśli weźmiemy pod uwagę kunszt utworu napisanego na cztery głosy, dwoje skrzypiec, dwa oboje oraz basso continuo.
Muzyczna rekonstrukcja Mszy Andrzeja Siewińskiego zostanie wzbogacona śpiewami gregoriańskimi oraz anonimowymi kompozycjami pochodzącymi m.in. ze zbiorów sióstr Benedyktynek z Sandomierza – w tym zachowanym w rękopisie z 1750 roku Salve Regina.
Muzyce towarzyszyć będzie starsze o sto lat, wciąż jednak barokowe z ducha, niezwykle przejmujące i poetyckie kazanie ks. Baltazara Łabęckiego wygłoszone w 1624 roku na pogrzebie Piotra Wołowicza, czasznika Wielkiego Księcia Litewskiego, niosące takie oto słowa:
Wiele ma nazwisk człowiek żyjący na ziemi (…). Ma też to nazwisko, że się mianuje mortalis – śmiertelny!...
Alexandra Kozowicz
Czas trwania koncertu: ok. 60 minut
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna