Camerata Silesia / Pieśni nad pieśniami i chóry nad chórami - NOSPR
Camerata Silesia / Pieśni nad pieśniami i chóry nad chórami
Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi parkingów w Strefie Kultury – ważne informacje o parkingach
Z powodów niezależnych od NOSPR w koncercie nastąpi zmiana programu, nie wpływa ona na walor artystyczny wydarzenia.
Listopadowy koncert Cameraty Silesii stanowi krótki przegląd najwybitniejszych kompozycji chóralnych polskich kompozytorów współczesnych Wojciech Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego.
Program otwiera pieśń Henryka Mikołaja Góreckiego i jego aria Hej, z góry, z góry! Kóniku bury op. 75. Żwawsze, zgodne z oryginalną muzyką kurpiowską metrum, zadziorny charakter ma wydźwięk niemal erotyczny: podmiot liryczny w formie żeńskiej wyraźnie preferuje „łózecko”.W jakim kontraście stoi w tym zestawieniu Modlitwa do Małej Tereski Wojciecha Kilara – utwór skomponowany z okazji Jubileuszu Uniwersytetu Śląskiego, stanowiący obok Agnus Dei przykład zakorzenienia wokalnych kompozycji w średniowiecznej pobożności: medytacji, kontemplacji i modlitewnym skupieniu.
Podobnie po kluczowe symbole chrześcijaństwa – Trójcę, krzyż, opozycję ziemi i nieba, opowieść o Bogu i człowieku powołanym do Jego naśladowania sięga Krzysztof Penderecki. O Agnus Dei z Missa Brevis sam mistrz mówił, że to chyba najpiękniejsza kompozycja, jaką kiedykolwiek napisał. Z pewnością jest jedną z kilku najbardziej poruszających.
Komponując Miserere z Pasji wg św. Łukasza Penderecki miał tylko nieco ponad trzydzieści lat. Jako pierwszy z kompozytorów tej części świata, rządzonej przez komunistów, nie zawahał się podjąć tematu sakralnego. I jako pierwszy kompozytor wieku XX-go odważył się nawiązać do gatunku i genre’u historycznego, którego wzorzec idealny stanowi Pasja według św. Mateusza. Bachowską formę pasyjnego oratorium wypełnił muzyką, w której melodyka chorału gregoriańskiego, polifonia niderlandzka i faktura weneckich chori spezzati spotkały się z techniką dodekafoniczną, efektami aleatorycznymi i myśleniem sonorystycznym.
Alexandra Kozowicz
Ten koncert może być częścią „Mojego karnetu”. Sprawdź szczegóły i skomponuj „Mój karnet” dowolnie, wybierając spośród koncertów różnych serii w sali kameralnej i koncertowej – więcej informacji.
Sprawdź najbliższe koncerty w tym cyklu
Czas trwania koncertu: ok. 50 min
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Najbliższe koncerty
Grupa Rodzina mini / (dzieci 7 – 18 miesięcy)
Sala kameralna
Na drodze do nowej harmonii VIII Źródła, inspiracje, konteksty. / Literatura solowa i kameralna na instrumenty dęte drewniane i akordeon
Sala kameralna