Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

AUKSO / Bomsori Kim - NOSPR

AUKSO / Bomsori Kim

Sobota
19:30
Wykonawcy
dyrygent
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Bomsori Kim – skrzypce
Program

Felix Mendelssohn-Bartholdy
X Sinfonia h-moll
Koncert d-moll na skrzypce i orkiestrę smyczkową

Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert skrzypcowy A-dur KV 219
Symfonia A-dur KV 201

Program koncertu zestawia obok siebie młodzieńcze utwory Mozarta i Mendelssohna, niekwestionowane dowody ich zadziwiających, czy wręcz cudownych uzdolnień i postępów w twórczym rozwoju.

Sinfonię h-moll na orkiestrę smyczkową (10. spośród 12) napisał Mendelssohn w 1823 r., czyli przed upływem 14. roku życia. Stanowi ona próbkę zarówno jego fenomenalnie rozwijającego się talentu, jak i rodzącego się w pierwszych latach XIX w. ponownego zainteresowania epoką baroku. Mendelssohn musiał być pod wielkim wrażeniem dzieł J.S. Bacha, których rękopisy odnajdywał w bibliotece berlińskiej Singakademie. Adagio z Sinfonii h-moll, utrzymane jest w duchu barokowych uwertur, a to oznacza podniosły nastrój, energetyczny walor tematów i niekiedy kontrapunktyczną fakturę. Młody Mendelssohn znakomicie opanował też zasady klasycznej formy, opartej na skontrastowanych tematach. Jej wzory czerpał z najdoskonalszych źródeł, przede wszystkim z partytur Beethovena, z którymi miał styczność jeszcze za życia trzeciego z klasyków wiedeńskich.   

Koncert skrzypcowy d-moll skomponował prawdopodobnie  jeszcze wcześniej, jako prezent dla swego nauczyciela, skrzypka Edvarda Rietza, z którym się, mimo różnicy wieku, przyjaźnił. W 1951 roku w Londynie manuskrypt tej dziecięcej kompozycji wpadł w ręce Yehudi Menuhina, który zainteresował się utworem i wykupił prawa do niego od spadkobierców  kompozytora. Wykonywał go później często i trzykrotnie nagrał na płytę. Dostrzegał nawet pewne podobieństwa między nim a powszechnie znanym Koncertem e-moll (energetyczny początek, brak przerwy między II i III częścią, wpisane do partytury, a nie improwizowane kadencje). Świetnie opanowany klasyczny warsztat, błyskotliwa partia solowa i żywy, żartobliwy finał w cygańskim stylu to inne jeszcze walory Koncertu, który w pełni zasługuje na stałe miejsce w repertuarze. 

Wszystkie 5 koncertów skrzypcowych tj. KV 207, 211, 216, 218, 219 powstały w krótkim czasie, kiedy Mozart był czynnym skrzypkiem, koncertmistrzem dworskiej orkiestry w Salzburgu.  Ostatni z wymienionej serii - Koncert A-dur z 1775 r. - wykonywany jest dzisiaj chyba najczęściej, stawia też wykonawcom najwyższe wymagania, zaś z punktu widzenia inwencji kompozytorskiej najswobodniej traktowana jest w nim tradycyjna, odziedziczona po czasach baroku forma koncertu solowego, mimo iż Wolfgang, wówczas 19-letni, doskonale opanował styl włoski. Już chociażby pierwsze wejście solisty po krótkim i energicznym orkiestrowym wstępie w tempie allegro aperto nie przypomina typowych dla ówczesnych koncertów rozwiązań,  nasuwa natomiast skojarzenia ze śpiewem operowym, do którego Mozart od najmłodszych lat czuł wyjątkowo silny pociąg.  W finałowym rondzie kompozytor sparafrazował modny wówczas idiom „turecki” i to nie sięgając do instrumentów perkusyjnych.

Symfonia A-dur KV 201 ukończona rok wcześniej to w dorobku nastoletniego kompozytora  29. (!) utwór w tym gatunku. Same liczby, co prawda, nie stanowią o wartości artystycznej, lecz w przypadku Mozarta doświadczenie procentowało jakością. Frustracja związana z opuszczeniem rodzinnego miasta (efekt konfliktu z nowowybranym arcybiskupem Hieronimem Colloredo) nie osłabiła inwencji twórczej Wolfganga i nie wydaje się, aby miała jakiś istotny wpływ na wyraz licznych, skomponowanych w tym czasie symfonii (może z wyjątkiem tzw. „małej g-moll” KV 183). Muzyka orkiestrowa była wówczas dla Mozarta oazą dworskiej elegancji, dostojeństwa i wyszukanego smaku. Jeśli dawał upust emocjom bardziej lirycznym lub żywiołowym, to z należną zawsze powściągliwością i mając na uwadze takie walory, jak:  melodyjność, subtelne frazowanie, logikę konstrukcji, doskonałość formy.

Aleksandra Konieczna

Najbliższe koncerty

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:15

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany

Sala koncertowa

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów
Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright
Zewnętrzny organizator koncertu
202520:00
Liz Wright

Marcin Kydryński prezentuje SIESTA w drodze: Lizz Wright

Sala koncertowa

Kup bilet

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading