Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

AUKSO - NOSPR

AUKSO

Sobota
19:30
Wykonawcy
dyrygent
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Kwartet Śląski
Jadwiga Rappé – alt
Program

Edward Elgar – Introdukcja i Allegro na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową

Eugeniusz Knapik – „Wyspy” na orkiestrę smyczkową 
II Kwartet smyczkowy (prawykonanie)

Werner Egk – „Kuszenie św. Antoniego” na alt, kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową

Introdukcja i Allegro z 1905 roku to utwór przeznaczony dla  powstałej zaledwie rok wcześniej London Symphony Orchestra. W tym czasie Edward Elgar, po wielu latach niedocenienia, cieszył się już międzynarodowym uznaniem, a rodacy zorganizowali mu w Londynie trzydniowy festiwal jego dzieł (1904).  Popularna dzisiaj kompozycja nie od razu zdobyła sympatię słuchaczy - być może jej wielowątkowość i polifoniczna faktura sprawiały im początkowo pewne trudności w odbiorze.

Sam kompozytor przyznał,  że do napisania tego utworu zachęcił go śpiew chóru przypadkowo usłyszany podczas spaceru wzdłuż walijskiego wybrzeża. Relacja między kwartetem smyczkowym i orkiestrą nie bez słuszności nasuwać może skojarzenia z barokowym concerto grosso, również kiedy weźmie się pod uwagę jego żywiołowość i szczególny rodzaj polotu oraz melodyczny rozmach. Znając kwalifikacje muzyków LSO, Elgar pozwolił sobie postawić wykonawcom wysokie wymagania (dotyczy to zwłaszcza wirtuozowskiej partii skrzypiec). W repertuarze przeznaczonym na orkiestrę smyczkową Introdukcja i Allegro to jedno z największych wyzwań, ale i okazja do udowodnienia wysokiej klasy wykonawców.

Wyspy Eugeniusza Knapika to utwór skomponowany w 1983 r. na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Pierwszą z nich poprzedza solo skrzypiec a drugą rozbudowane solo kontrabasu. Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. Substancją powracającą w różnych wariantach jest następstwo interwału seksty i półtonu. Intensywnie wykorzystywane zostały tu także różne odmiany ruchów rotacyjnego i pulsacyjnego.

W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie. Wyczekiwany obiekt pojawia się w końcu, najpierw jako mały punkt (w utworze jest to długo wytrzymywany dźwięk g² skrzypiec), który stopniowo powiększa się, zaczyna przybierać coraz bardziej konkretne kształty, aż wreszcie staje się obrazem wysp (brzmienie stabilne, wydłużone wartości rytmiczne). Po chwili jednak ich widok zaczyna się zacierać, gdyż statek a wraz z nim obserwator oddala się. Obraz lądu niknie ostatecznie za horyzontem, powraca żywioł morza i nakładający się na jego trwanie czas obserwatora.  

Werner Egk nie należy do kompozytorów popularnych w Polsce, być może z powodu jego wojennej przeszłości - w latach 1941-1945 pełnił funkcję przewodniczącego Związku Kompozytorów Niemieckich, organu Reichmusikkammer. Fakt ten niewątpliwie rzucił cień na cały jego dorobek, mimo wszystko godny uwagi, gdyż był twórcą niewątpliwie profesjonalnym, błyskotliwym i wszechstronnym. Kuszenie św. Antoniego (1945) to kantata, 13 piosenek opartych na francuskich osiemanstowiecznych melodiach i na niezależnych od nich tekstach, które opowiadają o akcji zwodzenia św. Antoniego (ascety, chrześcijańskiego pustelnika, najstarszego z tzw. ojców pustyni) przez sforę diabłów. Jest to opowieść często przedstawiana w średniowiecznym i renesansowym malarstwie (por. Bosch, Breugl,  Grünewald), ukazującym wzór niezłomności i wierności chrześcijańskim wartościom, tu jednak przekazana w tonie burleskowym. Kiedy demony, biesy i czarty okazują się w swych podstępnych działaniach nieskuteczne, do akcji wkracza diablica-kurtyzana. W krytycznym jednak momencie Antoni chwyta za kropidło i święconą wodą poskramia szatańską bandę. Walka z pokusami zostaje wygrana.

Styl i postawa estetyczna Egka daleka jest zarówno od nurtu postwagnerowskiego, jak od dodekafonii szkoły wiedeńskiej czy polifonii Paula Hindemitha lat trzydziestych. Bliski jest mu natomiast neoklasycyzm i dzieła Igora Strawińskiego. Wybrane teksty stały się dla niemieckiego kompozytora okazją do przyswojenia tradycyjnych cech francuskiej muzyki - lekkości, finezji, pikanterii i wyrafinowanej prostoty. Niebanalne zadanie powierzone zostało tu solistce, przede wszystkim przekaz sporej dawki humoru, ale także wyróżnionemu kwartetowi smyczkowemu, który reagując na treści tekstu słownego czerpie z szerokiej palety możliwości fakturalnych i artykulacyjnych. Żywiołowa rytmika, przejrzysta faktura, cierpkie brzmienie, barwna, ale nie przeciążona instrumentacja - wszystko to niewątpliwie wyróżnia Kusznie św. Antoniego z repertuaru muzyki niemieckiej.  

Aleksandra Konieczna

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca” wraz z logotypami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca.

Najbliższe koncerty

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Kevin Chen
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Kevin Chen

Sala koncertowa

Brak biletów
Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Czy pamiętasz? – koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie w wykonaniu Piwnicy pod Baranami

Sala koncertowa

Ostatnie bilety
Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:15

Magda Umer - Koncert jubileuszowy 55 / 75 / koncert odwołany

Sala koncertowa

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!
Koncerty specjalne
202518:00

Harmonia Głosów - 115 lat amatorskiego ruchu muzycznego na Śląsku!

Sala koncertowa

Brak biletów
Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet
Koncerty sensoryczne
202519:30

Koncert przyjazny sensorycznie „Pianissimo” / Erlendis Quartet

Sala kameralna

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet
Zewnętrzny organizator koncertu
202519:00

Fantazja polska: Olga Pasiecznik & Equilibrium String Quartet

Sala kameralna

Kup bilet
{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar
Muzyka dawna / Mój Karnet
202519:30

{oh!} Orkiestra / Pastuszka / Sariel / Szczepańska / Tomkiewicz / Cantar e Pizzicar

Sala kameralna

Brak biletów
Dźwięki w nas i wokół nas
Dźwięki w nas i wokół nas
202510:00

Dźwięki w nas i wokół nas / warsztaty dla rodzin z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi

Sala warsztatowa NOSPR

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy
S3Abonament
202512:00

NOSPR / Hron / Obrazki środkowej Europy

Sala koncertowa

Kup bilet
Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara
Koncerty kameralne / Koncerty laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego
202518:00

Recital laureata XIX Konkursu Chopinowskiego / Shiori Kuwahara

Sala koncertowa

Brak biletów

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading