Titus Engel - NOSPR
Titus EngelDyrygent
Od sezonu 2023/2024 Titus Engel obejmie stanowisko głównego dyrygenta Basel Sinfonietta.
Urodził się w 1975 r. w Zurychu. Po ukończeniu studiów muzykologicznych i filozoficznych, rozpoczął edukację w zakresie dyrygentury pod kierunkiem Christiana Kluttiga w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden. Wsparciem dla rozwoju jego kariery było stypendium Deutscher Musikrat Dirigentenforum (2002–2005) i stypendium pozwalające na uczestnictwo w prowadzonej przez Davida Zinmana American Academy of Conducting w ramach Aspen Summer Music Festival (2003). Repertuar orkiestrowy poznawał także jako asystent Sylvaina Cambrelinga, Marca Albrechta i Petera Rundela.
Zadebiutował w 2011 r. w Teatro Real w Madrycie, wykonując utwór Pilar Jurado's La página en blancoim, czym zyskał wiele pochlebnych opinii międzynarodowej krytyki. Dziennik „Süddeutsche Zeitung” uznał jego interpretację za znakomitą, a w „La Razón” można było przeczytać, że „szwajcarski dyrygent prowadził orkiestrę w sposób zachwycający, wykazał się gruntowną znajomością utworu i wydobył z muzyków to, co najlepsze”. Również w Madrycie, w 2014 r., poprowadził prapremierę opery Brokeback Mountain Ch. Wuorinena, a w 2017 r. – prapremierę opery La ciudad de las mentiras E. Mendozy.
Dyrygował wieloma renomowanymi orkiestrami, takimi jak Orchestre de l’Opéra national de Paris, Deutsche Oper Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Mozarteumorchester Salzburg, WDR Sinfonieorchester Köln, SWR Sinfonieorchester Baden-Baden/Freiburg, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Berner Symphonieorchester, Mahler Chamber Orchestra, orkiestry kameralne z Bazylei, Zurychu, Stuttgartu i Monachium. Regularnie współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki współczesnej, m.in. z Ensemble Modern, musikFabrik, ensemble recherche, Collegium Novum Zürich, Remix Ensemble i Klangforum Wien. W latach 2000–2012 był również dyrektorem artystycznym drezdeńskiej formacji ensemble courage.
Poszukuje nowych form koncertów oraz dramaturgicznie uzasadnionych zestawień muzyki dawnej i nowej. Obok repertuaru symfonicznego XIX i XX wieku, jest entuzjastą muzyki barokowej wykonywanej zarówno na instrumentach współczesnych, jak i z epoki, czego rezultatem są projekty A ektheischerei w Konzerthaus w Berlinie (2010) i Im Sog der Klänge, w którym chóralna muzyka XVII w. została zestawiona z prawykonaniami nowych kompozycji. Przedsięwzięcie zostało zaprezentowane w 2009 r. w siedzibie NDR w Hamburgu, a w 2010 r. – w ramach Klangspuren w Schwazu i Festwochen Herrenhausen w Hanowerze.
Jako dyrygent operowy zadebiutował w 2000 r. w Dreźnie premierą inscenizacji Jakob von Gunten B. Schweitzera. Od tego czasu poprowadził m.in. takie spektakle, jak Orfeusz C. Monteverdiego (Radialsystem Berlin, Theater an der Wien), Don Giovanni W.A. Mozarta, Wolny strzelec C.M. von Webera (Kampnagel Hamburg), Latający Holender R. Wagnera, Wozzeck A. Berga (Opera w Stuttgarcie), Rozbójnicy (Theater Bremen) i Fantasio J. Offenbacha (Komische Oper Berlin), Orfeusz G.P. Telemanna, La Betulia liberata W.A. Mozarta (Opera we Frankfurcie), Jaś i Małgosia E. Humperdincka (Opera w Hamburgu), Akhnaten P. Glassa (Opera Vlaanderen Antwerp/Ghent) i Donnerstag aus Licht K. Stockhausena (Theater Basel).
W swoim dorobku ma szereg prawykonań dzieł takich kompozytorów, jak Sergej Newski, Leo Dick, Elena Mendoza, Olga Neuwirth, Michael Wertmüller czy Chaya Czernowin, które prezentował m.in. podczas Ruhrtriennale, Berliner Festspiele, MaerzMusik Berlin, Lucerne Festival, a także w Teatrze Narodowym w Mannheimie i Philharmonie de Paris. Kilkakrotnie gościł na Salzburger Festspiele.
Dokonał też licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych. Jest założycielem Akademie Musiktheater heute i Ligerzer Opernwerkstatt oraz redaktorem kilku książek poświęconych operze współczesnej.