Simone Lamsma - NOSPR
Simone LamsmaSkrzypce
„Simone Lamsma grała wspaniale, z orzeźwiającą przejrzystością, wydobywając dźwięk świetliście promieniejący oraz wprowadzając słuchaczy zarówno w radosne uniesienie, jak i w pełne zdumienia zamyślenie“.
„The New York Times”, grudzień 2018
Doceniana za grę „błyskotliwą, dopracowaną w najmniejszych szczegółach, ekspresyjną i intensywną” („Cleveland Plain Dealer”) czy „absolutnie powalającą” („Chicago Tribune”) holenderska skrzypaczka Simone Lamsma cieszy się uznaniem krytyków, koleżanek i kolegów po fachu, i oczywiście publiczności jako jedna z najciekawszych i najbardziej charyzmatycznych osobowości w muzyce klasycznej.
W ostatnich sezonach artystka, która może pochwalić się szerokim repertuarem obejmującym ponad 60 koncertów skrzypcowych, występowała z wieloma orkiestrami ze światowej czołówki. Warto tu wspomnieć New York Philharmonic pod batutą Jaapa van Zwedena, Santa Cecilia Orchestra z Antonio Pappano, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen z Paavo Järvim w Concertgebouw, Gürzenich Orchester pod batutą Duncana Warda, Helsinki Philharmonic prowadzoną przez Olariego Eltsa, berliński debiut z Konzerthausorchester i Jurajem Valcuhą oraz zaproszenia na kolejne występy z London Symphony Orchestra pod batutą Gianandrei Nosedy, Royal Concertgebouw Orchestra z Jaapem van Zwedenem, Orchestre Symphonique de Montréal, London Philharmonic Orchestra, Rotterdam Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Yomiuri Nippon Symphony, Houston Symphony, National Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique du Luxembourg czy Netherlands Radio Philharmonic.
W sezonie 2021/2022 Simone była artystką rezydentką Residentie Orkest w Hadze. W tym samym czasie rozpoczęła rozpisaną na trzy sezony rezydencję z Oregon Symphony.
W sezonie 2022/2023 skrzypaczka zadebiutowała z Los Angeles Philharmonic, Beethoven Orchester Bonn i Gulbenkian Orchestra. Powróciła także do koncertowania z Hessischer Rundfunk Sinfonieorchester, MDR Sinfonieorchester, Cincinnati Symphony Orchestra, Orchestre national d'Île-de-France, Orchestre Philharmonique du Luxembourg i BBC National Orchestra of Wales. Wyruszyła w trasę z Nordwestdeutsche Philharmonie i jej dyrektorem muzycznym Jonathonem Heywardem. Ponadto dokonała prawykonania utworu młodej holenderskiej kompozytorki Mathilde Wantenaar z towarzyszeniem Netherlands Radio Philharmonic w Concertgebouw.
Simone występowała też z tak cenionymi orkiestrami jak Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Seoul Philharmonic, San Francisco Symphony, Hong Kong Philharmonic, Royal Stockholm Philharmonic, Sydney Symphony Orchestra, Milwaukee Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, Pittsburgh Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic, Iceland Symphony Orchestra, Finnish Radio Symphony, Les Siécles, Orchestre Philharmonique de Radio France.
Simone regularnie gra pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak: Jaap van Zweden, Vladimir Jurowski, Karina Canellakis, Kent Nagano, Edward Gardner, François-Xavier Roth, Gustavo Gimeno, John Storgards, James Gaffigan, Omer Meir Wellber, Elim Chan, Mark Wigglesworth, Carlos Kalmar, Robert Trevino, Case Scaglione, Kazuki Yamada, Alexander Shelley, Juraj Valcuha, Andris Poga, Valentina Peleggi, Stanislav Kochanovsky, Michael Francis, Edo de Waart, Marc Albrecht, James Feddeck, Nuno Coelho, Jun Märkl, Jonathon Heyward. Grała też z Yannickiem Nézetem-Seguinem, Hannu Lintu, Stéphane’em Denève, Andrésem Orozco-Estradą czy Jukką-Pekką Sarastem.
Simone rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku 5 lat, a w wieku 11 lat przeprowadziła się do Anglii, by kontynuować edukację w Yehudi Menuhin School u profesora Hu Kuna. Zadebiutowała z orkiestrą w wieku 14 lat w I Koncercie skrzypcowym Paganiniego z North Netherlands Orchestra – ten występ przyniósł jej liczne pochwały krytyków. Podjęła studia w londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem profesorów Hu Kun i Maurice’a Hassona, które ukończyła jako dziewiętnastolatka z najwyższym wyróżnieniem i kilkoma prestiżowymi nagrodami na koncie. W 2019 roku otrzymała honorowy tytuł Fellow of the Royal Academy of Music in London przyznawany jedynie 300 absolwentom mogącym poszczycić się najwybitniejszymi osiągnięciami w branży.
Simone gra na skrzypcach Stradivariego „Młynarski” (1718), udostępnionych dzięki hojności anonimowego darczyńcy.