Rosanne Philippens - NOSPR
Rosanne PhilippensSkrzypce
Dzięki swojemu talentowi do przekazywania dźwiękami skrzypiec emocji, wrodzonej muzykalność, a także autentyczności, Rosanne Philippens potrafi zarazić słuchaczy płynącą z muzyki radością. Jej gra jest wykwintna, bujna i pełna głębi, a niderlandzki dziennik De Telegraaf opisał ją jako “energetyczną, wrażliwą i nieskazitelną”. Występuje w całej Europie, skupiając się szczególnie na koncertach dwudziestowiecznych, natomiast w bieżącym sezonie czeka ją też ekscytujący debiut w Japonii. Motywowana niezłomną wiarą w przełamywanie barier, stworzyła ‘The Amsterdam Salon’, czyli serię wyjątkowych koncertów w starannie wyselekcjonowanych niezwykłych miejscach w Amsterdamie, które pozwalają na odbiór muzyki w intymnej salonowej atmosferze.
Pośród najważniejszych wydarzeń minionych sezonów znajdziemy występy Rosanne Philippens z Royal Philharmonic Orchestra w Londynie, BBC Scottish Symphony, Ulster Orchestra, Norrkoping Symphony, Barcelona Symphony Orchestra w Palau de la Música w ramach Mozart Festival 2021, w Stuttgarcie i Monachium z Munich Symphony Orchestra, oraz w trasie po Niemczech z SWR Konstanz. Wykonywała i prowadziła programy z Orchestre National de Lyon, Orchestre d’Auvergne i Orchestre National d’Ile de France w ogólnokrajowej trasie, której częścią był występ w Filharmonii Paryskiej. Najważniejsze koncecrty sezonu 23/24 to dla Rosanne Philippens debiuty z Yomiuri Nippon Symphony Orchestra i City of Birmingham Symphony Orchestra oraz powrót do Real Filharmonia de Galicia.
W swoich ojczystych Niderlandach, Philippens występowała z Rotterdam Philharmonic w De Doelen, z Netherlands Radio Philharmonic w prestiżowej serii Zaterdag Matinee, a także z Residentie Orkest, zarówno w Hadze, jak i w Concertgebouw w Amsterdamie. Pracowała m.in. z takimi dyrygentami jak Nézet-Séguin, Foster, Tausk, de Vriend, Wigglesworth, Hermus, Collon, Equilbey, czy Edusei. Podczas pandemii Covid, Philippens włożyła całą swoją energię w stworzenie nowego zespołu, Vondel Strings. Intensywna praca z grupą zaowocowała występem w Concertgebouw oraz nagraniem dzieł Haydna i Strawińskiego, bardzo ciepło przyjętych przez krytykę, m.in. w recenzji czasopisma Gramophone.
Rosanne Philippens można też usłyszeć w recitalach oraz występach kameralnych, regularnie prezentowanych z takimi artystami jak Kian Soltani, István Vardai, Vilde Frang, Julien Quentin, Vikingúr Olafsson, Amihai Grosz, Camille Thomas, czy Zoltán Fejérvári, w salach koncertowych i na festiwalach w całej Europie.
Philippens dokonuje nagrań na wyłączność dla Channel Classics, a każde jej wydawnictwo spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem. The Strad opisuje jej album Insight jako “pełen zarówno delikatności w wymowie, jak i uderzającej mocy”, zaś samą skrzypaczkę jako “olśniewającą instrumentalistkę”. Pośród wcześniejszych albumów znajdziemy Dedications, przedstawiający dzieła Kreislera, Fauré i Ysaÿe, a także nagranie II Koncertu Prokofiewa, które BBC Magazine określił mianem triumfu.
W pierwszych latach swojej muzycznej podróży, Rosanne Philippens uczyła się pod kierunkiem Anneke Schilt w szkole muzycznej w Amstelveen. Następnie podjęła studia w Konserwatorium Królewskim w Hadze oraz na Hanns Eisler Academy w Berlinie, a jej nauczycielami byli Coosje Wijzenbeek, Vera Beths, Anner Bylsma i Ulf Wallin. Obydwie uczelnie ukończyła z najwyższego stopnia wyróżnieniami. Philippens jest laureatką pierwszej nagrody Dutch National Violin Competition w roku 2009 oraz Freiburg International Violin Competition w 2014.
Rosanne Philippens gra na skrzypcach Stradivarius Barrere 1727 dzięki hojnemu wsparciu Elise Mathilde Foundation.