Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia – Roma - NOSPR
Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia – Roma

Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia jako pierwsza orkiestra we Włoszech skupiła się wyłącznie na repertuarze symfonicznym, dokonując prawykonań takich dzieł, jak Fontane di Roma [Fontanny Rzymskie] i PinidiRoma [Pinie rzymskie] Respighiego, Opfergang [Procesja ze składaniem darów] Henze’ego, Cecilia, vergine romana[Cecilia, dziewica rzymska] Pärta, Caprice Romain [Kaprys rzymski] Dubugnona czy La nuova Euridice secondo Rilke [Nowa Eurydyka wg Rilkego] Sciarrina. Od momentu powstania orkiestry w 1908 roku prowadziły ją już zarówno najwybitniejsze postaci XX wieku – Mahler, Debussy, Saint-Saëns, Strauss, Stravinsky, Sibelius, Hindemith, Toscanini, Furtwängler, De Sabata, Karajan i Abbado – jak i czołowi dyrygenci współczesności, w tym Giergijew, Thielemann i Dudamel. Funkcję dyrektora muzycznego pełnili m.in. Bernardino Molinari, Franco Ferrara, Fernando Previtali, Igor Markevitch, Thomas Schippers, Giuseppe Sinopoli, Daniele Gatti, Myung-Whun Chung, a w latach 2005–2023 Sir Antonio Pappano. Od października 2024 roku nowym dyrektorem muzycznym orkiestry i chóru Accademia Nazionale di Santa Cecilia jest Daniel Harding.
Leonard Bernstein pełnił funkcję honorowego przewodniczącego orkiestry w latach 1983–1990.
Pod kierownictwem Sir Antonio Pappano, który pełnił funkcję dyrektora muzycznego od 2005 roku, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia osiągnęła niezwykły poziom artystyczny, budując międzynarodową renomę. Pod jego batutą orkiestra występowała na najważniejszych festiwalach muzycznych, takich jak Proms w Londynie, White Nights w Petersburgu, Lucerne Festival, Salzburg Festival, oraz na scenach najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata: Philharmonie w Berlinie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Concertgebouw w Amsterdamie, Royal Albert Hall w Londynie, Salle Pleyel i Philharmonie w Paryżu, La Scala w Mediolanie, Suntory Hall w Tokio, Semperoper w Dreźnie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Teatro Colón w Buenos Aires.
Po wieloletniej współpracy z czołowymi międzynarodowymi wytwórniami, których nagrania przeszły do historii fonografii, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia intensywnie nagrywa dla Warner Classics. Wydawnictwa pod batutą Pappano obejmują m.in. takie utwory jak: Madama Butterfly [Madame Butterfly]Pucciniego (z Angelą Gheorghiu; nagranie wyróżnione nagrodą Brit Award), Requiem Verdiego (Gramophone Award, BBC Music Magazine, Brit Classical), Guillaume Tell [Wilhelm Tell]Rossiniego, VI Symfonia Mahlera, Quattropezzisacri [Cztery utwory sakralne]Verdiego, WarRequiem [Requiem Wojenne] Brittena oraz album zatytułowany RossiniOvertures [Uwertury Rossiniego]. W obsadzie nagrania Aidy Verdiego znalazły się takie gwiazdy, jak Anja Harteros, Jonas Kaufmann i Erwin Schrott, a samo wydawnictwo zdobyło szereg nagród: Best Recording 2015 (The New York Times, The Telegraph), Best opera 2015 (Apple Music), Choc Classica de l’année, Diapason d’Or, Choix de France Musique, Record of the Month (Gramophone), Preis der deutschen Schallplattenkritik i Echo Klassik w kategorii „Dyrygent Roku”. W 2015 roku ukazała się płyta CD z I Koncertem fortepianowym Czajkowskiego oraz II Koncertem fortepianowym Prokofiewa w wykonaniu Beatrice Rany, kolejna z Koncertem skrzypcowym Brahmsa z Janine Jansen (Decca) oraz trzecia z Koncertem fortepianowym Schumanna w interpretacji Jana Lisieckiego (DG). Antonio Pappano wraz z orkiestrą nagrali również album Nessun Dorma. The Puccini Album z tenorem Jonasem Kaufmannem (wyróżniony w zestawieniu Best Classical Music Recordings of 2015 według The New York Timesa), który znalazł się na światowych listach przebojów, a także II i IV Symfonię Schumanna, I Symfonię Elgara (ICA Classics), album CD pt. Anna Netrebko: Verismo (DG) oraz III Symfonię i LeCarnavaldesAnimaux [Karnawał zwierząt] Saint-Saënsa z Marthą Argerich (Warner Classics 2017). W kolejnych latach ukazały się kompletne nagrania I–III Symfonii Bernsteina (Warner Classics 2019), Otello Verdiego z Jonasem Kaufmannem (Sony 2020), trylogia Tudor Queens [Królowe z rodu Tudorów] Donizettiego z Dianą Damrau (Erato 2020), EinHeldenleben/Burleske [Życie bohatera/Burleska] Straussa z Bertrandem Chamayou (Warner Classics), Messadigloria [Msza chwały] Rossiniego (Warner Classics 2022), album Insieme – Opera Duets [Razem – duety operowe] z Jonasem Kaufmannem i Ludovikiem Tézierem (Sony Classical), płyta Cinema [Kino] z Alexandre Tharaudem (Erato), a także Turandot [Księżniczka Turnadot lub Księżniczka Turanu] Pucciniego z Sondrą Radvanovsky, Jonasem Kaufmannem i Ermonelą Jaho (Warner Classics 2023) oraz Rimskij-Korsakov’s Sheherazade [Szeherezada Rimskiego-Korsakowa] i Night on Bald Mountain [Noc na Łysej Górze] Musorgskiego (Warner Classics 2024).
Najbliższe koncerty

Festiwal Katowice Kultura Natura / Powrót do raju? / Orchestra di Santa Cecilia / Harding / Bell
Sala koncertowa