Krzysztof Knittel - NOSPR
Krzysztof Knittel

Urodzony w 1947 roku w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (u Tadeusza Bairda, Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego). Brał udział w Kursach Zastosowań Matematyki organizowanych przez Polską Akademię Nauk w Warszawie (1974) i w Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie (1974, 1976). Od 1973 roku współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W roku 1978 pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo w Stanach Zjednoczonych.
Realizuje utwory komputerowe i elektroakustyczne, tworzy instalacje dźwiękowe, pisze utwory orkiestrowe, kameralne, sceniczne m.in. dla Filharmonii Narodowej, NOSPR, Orkiestry Kameralnej PR Amadeus, Sinfonii Varsovii, Polskiej Orkiestry Radiowej, Cameraty Silesii, a także solistów: Elżbiety Chojnackiej, Janusza Olejniczaka, Olgi Pasiecznik (która otrzymała nagrodę Orfeusza na Warszawskiej Jesieni za kreację w The Heartpiece – Double Opera skomponowanej przez Knittla wspólnie z Johnem Kingiem). Jako kompozytor i wykonawca swoich utworów koncertował w większości krajów europejskich, Azji, Ameryce Północnej i Południowej (m.in. monograficzne koncerty w Brazylii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, na Węgrzech; udział w festiwalach Warszawska Jesień, ISCM w Paryżu i Zagrzebiu, Fylkingen w Sztokholmie, Living in A Virtual World w Toronto, Experimentelle Musik Festival w Monachium, New Europe 99 Festival i Experimental Intermedia w Nowym Jorku, Ilkhom XX w Taszkiencie, Pan Music Festival w Seulu, Festival international de musique expérimentale w Bourges, Ton-Art w Bernie, Musica Ficta w Wilnie, Dresdner Tage der zeitgenössischen Musik, Melos-Etos w Bratysławie, Alternativa w Moskwie i wielu innych).
Jest współtwórcą grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974–1976), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982–1984), Pociągu towarowego (1986–2017), European Improvisation Orchestra (1996–1998), CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003).
W 1981 roku współpracował z Komisją Kultury Solidarności regionu Mazowsze, w stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. W latach 1989–1992 był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, współtworzył festiwal Audio-Art w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim, w latach 1995–1998 był dyrektorem festiwalu Warszawska Jesień, w latach 1999–2003 prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Wiceprezes Polskiej Rady Muzycznej (2000–2005), w latach 2005–2017 przewodniczył Radzie. Od 2014 roku jest członkiem zarządu Europejskiej Rady Muzycznej. Był członkiem Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej S.A. (2003–2006), członkiem Rady Programowej Narodowej Galerii Sztuki Zachęta (2004–2010), a od roku 2006 – Rady Stowarzyszenia ZAiKS. Od 2006 roku prowadzi utworzony przez siebie międzynarodowy festiwal muzyki improwizowanej Ad Libitum. Jest profesorem emerytowanym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, wykładał też w akademiach muzycznych w Łodzi i Krakowie.
W 1985 roku otrzymał nagrodę Solidarności w dziedzinie muzyki (za kwartet smyczkowy poświęcony księdzu Jerzemu Popiełuszce), w 1998 roku został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, w 2003 roku otrzymał Nagrodę im. Cypriana Norwida oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, w roku 2005 odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz złotym medalem Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej. W roku 2007 otrzymał odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej”, w 2010 roku Medal SPAM „Za zasługi dla Muzyki Polskiej”, w 2011 roku Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty. Otrzymał też Gustav Mahler Kompositionspreis (2017), Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska za operę Sąd Ostateczny (w tym samym roku) i Nagrodę 100-lecia ZAiKS-u (2019).
Jako dziennikarz muzyczny współpracował z „Tygodnikiem Literackim”, „Ruchem Muzycznym”, magazynem muzycznym „Studio”, telewizyjnym Pegazem i Redakcją Muzyki Poważnej TVP.
Do jego partnerów w grupach muzyki improwizowanej należą m.in.: Núria Andorrà, Andrzej Bauer, Christoph Baumann, Franziska Baumann, Jeff Beer, Wojciech Błażejczyk, Ed Bogaard, Marek Chołoniewski, Uwe Dierksen, Axel Dörner, Kevin Drumm, Joanna Duda, Tomasz Duda, Uli Fussenegger, High Definition Quartet, Tim Hodgkinson, Carl Ludwig Hübsch, Kuba Janicki, Sławek Janicki, Pere Oliver Jørgens, Timo Kämäräinen, John King, Włodzimierz Kiniorski, Martin Klapper, Jacek Kochan, Werner Kodytek, Jerzy Kornowicz, Alexey Kruglov, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Albert Márkos, László Melis, Marek Mietelski, Ernesto Molinari, David Moss, Victor Nubla, Uwe Oberg, Krzysztof Olczak, Piotr Orzechowski (Pianohooligan), Paolo Pandolfo, Miłosz Pękala, Zdzisław Piernik, Adam Pierończyk, Jan Pilch, Andrzej Przybielski, Kazimierz Pyzik, Andrey Smirnov, Tomasz Stańko, Maciej Staszewski, Janusz Stefański, Raymond Strid, Tadeusz Sudnik, Olga Szwajgier, Birgit Ulher, Alexey Vorsoba, Wojciech Waglewski, Marcus Weiss, Tadeusz Wielecki, Frank Wingold, Niels Winther, Yuriy Yaremchuk, Viola Yip, Carlos Zingaro, Agata Zubel.