Czas na dokonanie płatności: 00:00
Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Keren Motseri - NOSPR

Keren MotseriSopran

fot. Anda Yoel

Sopranistka Keren Motseri zaczynała studia od gry na wiolonczeli oraz uzyskała tytuł licencjata z biologii z wyróżnieniem summa cum laude, zanim podjęła naukę w Dutch National Opera Academy, gdzie zdobyła tytuł magistra. Od tamtej pory konsekwentnie buduje swoją pozycję jako wszechstronna i ceniona śpiewaczka, której repertuar – zarówno koncertowy, jak i operowy – obejmuje muzykę od renesansu po XXI wiek.

W ostatnich sezonach jej kalendarz wypełniły występy obejmujące: sopranową partię solową w IV Symfonii Mahlera podczas Mahler Festival w amsterdamskim Concertgebouw, ekspresyjne Pli selon pli Bouleza w Pierre Boulez Saal w Berlinie, a także europejską premierę NO! Chayi Czernowin z WDR Sinfonieorchester Köln pod batutą Maxime’a Pascala, tournée w towarzystwie Ensemble Modern i dyrygenta Enno Poppe z wykonaniem Abschiedsstücke Wolfganga Rihma, ponowny występ w Pierre Boulez Saal, tym razem w Kantacie na sopran solo Bacha pod dyrekcją Matthiasa Pintschera, udział w wykonaniu opery Into the Little Hill (W nieznane) George’a Benjamina, prowadzonym przez kompozytora, oraz w interpretacjach Mszy h-moll pod batutą Petera Whelana i Pasji według św. Mateusza Bacha pod batutą Philippe’a Pierlota (oba dzieła wykonane w formule one per part, tj. jeden głos na partię śpiewu).

Do najnowszych osiągnięć zaliczyć można wykonanie Yitzhak Rabin: Chronicle of an Assassination w reżyserii Amosa Gitaia na Lincoln Center Festival w Nowym Jorku; Beyond the Score: A Portrait of Pierre Boulez na Holland Festival z Asko|Schönberg pod dyrekcją Etienne’a Siebensa; koncert i nagranie płyty Passion Pascala Dusapina z Ensemble Modern pod batutą Francka Ollu; światowa premiera kompletnego cyklu Pessoa Cycle Jana van de Putte z Asko|Schönberg prowadzonego przez Reinberta de Leeuwa w ramach serii koncertów ZaterdagMatinee w amsterdamskim Concertgebouw; a także Pasja według św. Jana Bacha pod dyrekcją Joshuy Rifkina i Oratorium na Boże Narodzenie Bacha pod batutą Andrew Parrotta na International Bach in Jerusalem Festival.

W 2019 roku Keren zadebiutowała w holenderskiej De Nationale Opera (w koprodukcji z Holland Festival) w wyjątkowej inscenizacji obejmującej obszerne fragmenty Licht (Światło) Karlheinza Stockhausena. Wśród jej innych występów operowych znajdują się produkcje w La Monnaie w Brukseli, na Aix-en-Provence Opera Festival oraz w Nationale Reisopera. Jej repertuar operowy obejmuje dzieła Händla, Mozarta, Offenbacha i Smetany, a zarazem sięga w stronę współczesności — od Pascala Dusapina po George’a Benjamina, Oscara Bianchiego i Klaasa de Vriesa. Do najważniejszych kreacji Karen należą: jej debiut na Festival d’Aix-en-Provence jako Lei w operze Passion (Pascala Dusapina, z Ensemble Modern pod kierunkiem Francka Ollu), rola Vity w światowej premierze Wake (Klaasa de Vriesa, libretto autorstwa Davida Mitchella), rola Młodej Kobiety Nocą w światowej premierze Thanks to my Eyes (Oscara Bianchi, libretto i reżyseria — Joël Pommerat) oraz rola Evelyn Piper w światowej premierze Cut Glass (Hany Ajiashvili). Część tych ról została skomponowana specjalnie z myślą o jej głosie.

Warto wspomnieć o najważniejszych koncertach w dorobku Keren, do których należą występy z Nederlandse Bach Vereniging (dyr. Richarda Egarra oraz Josa van Veldhovena), Residentie Orkest (dyr. Jaap van Zweden), Asko|Schönberg (dyr. Reinbert de Leeuw i Etienne Siebens), Dutch Radio Philharmonic (dyr. Peter Eötvös) oraz MusikFabrik (dyr. Daniel Reuss). Artystka regularnie zapraszana jest przez międzynarodowe festiwale, takie jak Holland Festival w Amsterdamie, Festival d’Automne à Paris, Sacrum Profanum w Krakowie, Utrecht Early Music Festival oraz Festival de Musica Antiga w Barcelonie. Jako wybitna interpretatorka muzyki współczesnej współpracowała w całej Europie z kompozytorami tej miary, co Kaija Saariaho, Steve Reich czy Louis Andriessen.

W najbliższym czasie śpiewaczka planuje występy z bawarską Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks - BRSO, Orchestre Philharmonique de Radio France oraz Vienna Radio Symphony Orchestra. Karen Motseri pracowała z kompozytorem Györgym Kurtágem nad jego dziełem Kafka-Fragmente, a z okazji setnej rocznicy urodzin kompozytora w 2026 roku została zaproszona przez maestro Daniela Barenboima do wykonania tego utworu w Pierre Boulez Saal w Berlinie.

W 2029 roku zaśpiewa w nowej operze Chayi Czernowin w Opéra Bastille w Paryżu.

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading