Ta strona korzysta z plików cookie. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj więcej.
Bilety
Logo 1 Logo 2 Logo 3 Logo 4

Katarzyna Głowicka - NOSPR

Katarzyna Głowicka

Twórczość Katarzyny Głowickiej (pseudonim artystyczny „Glou”) oscyluje w sferze stylistycznej pomiędzy muzyką klasyczną, ambientem i minimalizmem. Głowicka znalazła się w międzynarodowym centrum uwagi albumem „Red Sun” (Bolt Records, 2014). Nazywana „następną gwiazdą ze Wschodu” („Junge Welt”), jej utwory były zamawiane przez renomowane międzynarodowe zespoły i solistów, m.in. BBC Scottish Ensemble, Ensemble Recherche, Holland Symfonia, European Contemporary Orchestra.

Jej projekty obejmują szeroki zakres działań muzycznych. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, choreografami, twórcami multimedialnymi, a przede wszystkim z muzykami i dyrygentami. Tworzy muzykę koncertową, filmową, operową i symfoniczną. Jej dzieła wyróżniają się siłą ekspresji i specyficznym kolorytem. Autorka poszukuje unikalnych środków wyrazu i często wykorzystuje komputer – zarówno jako instrument muzyczny, jak i narzędzie kompozycji. To, co wyróżnia muzykę Głowickiej, to poczucie przestrzeni i często nawiedzające, melodyjne walory. Jej muzykę opisano jako złożoną, lecz przystępną.

Głowicka jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem, 2001), w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Studia podyplomowe odbyła w Królewskim Konserwatorium w Hadze, w klasie Louisa Andriessena oraz w Strasburgu w klasie Ivana Fedele. W 2008 roku otrzymała tytuł doktora nauk (PhD) przy Queen’s University w Belfaście.

Już na początku kariery muzycznej, jeszcze jako studentka, odniosła sukces utworem „Gindry”, który odniósł zwycięstwo w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura (1998). Od tego czasu jej dzieła są wyróżniane i nagradzane, m.in. w konkursach The Genesis Prize for the Opera w Londynie i Holland Symfonia, Musica Sacra czy Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektronicznej BMW Crash! (2006). W 2007 roku kompozycja „Opalescence” znalazła się w finale prestiżowego konkursu Bourges we Francji, a w 2009 utwór „Turbulence” znalazł się w finale Międzynarodowego Konkursu Live-Electronics Music Projects organizowanego przez ECPNM.

W 1999 roku była stypendystką Komisji Europejskiej w Holandii, w 2000 – Deutscher Akademischer Austauschdienst. W latach 2001–2008 otrzymywała stypendia rządu holenderskiego, brytyjskiego i francuskiego. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej nagrania płytowe były nominowane m.in. do prestiżowej Edison Award i nagrody Olśnienia Onetu.

Utwory Głowickiej wykonywane były na czterech kontynentach: w Europie (Wielka Brytania, Irlandia, kraje skandynawskie, Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy, Austria, Serbia, Ukraina, Szwajcaria), Australii, Ameryce Północnej i Południowej (Kanada, Stany Zjednoczone, Meksyk, Chile), m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Suite w Amsterdamie, Yo! w Utrechcie, Wien Modern, Steve Reich Festival w Hadze, Gaudeamus w Amsterdamie, Biennale di Venezia, International Women in New Music Festival w Kalifornii, International Computer Music Conference w Barcelonie, ISCM World Music Days w Göteborgu czy Aimaako 2006 Festival w Santiago de Chille. W maju 2015 Warszawska Opera Narodowa wystawiła entuzjastycznie przyjętą przez krytykę operę Głowickiej – „Requiem dla Ikony” w ramach „Projektu P”. W swoim dorobku ma też operę „Last Woman” dla Fuel Theater w Londynie i zamówienia dla belgijskiej opery De Munt.

W 2008 roku osiadła na stałe w Holandii. Po ponad dziesięciu latach wykładania muzyki elektronicznej i kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Brukseli została wykładowcą, badaczem i ambasadorem sztuki w International Creative Business School na Uniwersytecie In-Holland w Hadze. Razem z Krystianem Ładą współtworzy „The Airport Society” – kolektyw artystów operowych i społeczników, którzy inicjują kreacje na rozdrożu współczesnej opery, aktywizmu i społecznego zaangażowania.

W sezonie 2023/2024 Teatr Studio w Warszawie wystawi premierę „Afterparty” – nowej opery duetu Głowicka–Łada z tekstem Bartosza „Fisza” Waglewskiego.

100

Potrzebujemy podstawowych danych
0
Loading