Kaspar Zehnder - NOSPR
Kaspar ZehnderFlet
Kaspar Zehnder – dyrektor artystyczny festiwalu Murten Classics (1999–2021), dyrektor muzyczny Biel Solothurn Symphony Orchestra (od 2012 r.) i Hradec Králové Philharmonic Orchestra (od 2018 r.). Od 2015 r. tworzy przekrojowy, będący miejscem licznych spotkań festiwal Klangantrisch w Riggisberg. Był dyrektorem muzycznym berneńskiego Centrum Paula Klee (2005–2012). Jako następca Jiříego Bělohlávka piastował stanowisko pierwszego dyrygenta PKF – Prague Philharmonia (2005–2008).
W rodzinnym Bernie studiował grę na flecie pod kierunkiem Heidi Indermühle i dyrygenturę, kształcąc się w klasie Ewalda Körnera. Ponadto swoje zdolności muzyczne rozwijał jako członek European Mozart Academy m.in. w Zurychu, Bazylei, Sienie i Paryżu, współpracując z takimi osobowościami artystycznymi, jak Aurèle Nicolet, Ralf Weikert, Charles Dutoit czy Manfred Honeck.
Regularnie występuje z Orkiestrą Filharmonii Słowackiej, Bucharest Radio Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z zespołami z Hiszpanii, Francji, Niemiec, Skandynawii i Szwajcarii. W swoim dorobku ma szereg koncertów z udziałem światowej sławy solistów, wśród których można wyróżnić takie nazwiska, jak m.in.: Patricia Kopatchinskaja, Viviane Hagner, Claire Huangçi, Francesco Piemontesi, Louis Lortie, Rafael Aguirre, Judith Jáuregui, Alison Balsom, Alena Baeva, Nicola Benedetti, Henri Demarquette, Augustin Dumay, Maria João Pires, Isabelle van Keulen, Abdel Rahman El Bacha, Antoine Tamestit, Sergey Khachatryan.
Jako flecista występuje z Ensemble mit vier i Ensemble Paul Klee oraz z formacją kameralną współtworzoną m.in. przez Magdalenę Koženę i Simona Rattle’a (projekt Soirée wydany na płycie przez wytwórnię Pentatone, promowany trasami koncertowymi w 2016 i 2019 r.). Często koncertuje w charakterze dyrygenta i solisty, co potwierdzają nagrania płytowe (album z utworami W.A. Mozarta i C. Reinecke powstały we współpracy z Orkiestrą Filharmonii Słowackiej oraz rejestracje zawierające kompozycje L. Kleppera, L. Weinera, E. Blocha i E. Schulhoffa zrealizowane dla firmy fonograficznej ArcoDiva).
Rok Beethovena artysta uczcił m.in. wystawieniem Fidelia w Biel, wykonaniem Missa solemnis w Brnie, maratonem symfonicznym z dziełami kompozytora w Odense oraz nagraniem 5 koncertów fortepianowych w interpretacji Giovanniego Bellucciego i Biel Solothurn Symphony Orchestra, dokonanym dla francuskiej wytwórni Calliope. Wśród jego przedsięwzięć w bieżącym sezonie znajduje się m.in. realizacja cyklu obejmującego 5 koncertów fortepianowych S. Prokofiewa z Claire Huangçi.
Na swoim koncie ma liczne albumy zawierające m.in. dzieła W.A. Mozarta (współpraca z Queen Elisabeth Music Chapel i Biel Solothurn Symphony Orchestra) i J.S. Bacha (współpraca z Aną Oltean i Vitalem Julianem Freyem), a także mniej znanych twórców, takich jak J. Lauber (6 symfonii kompozytora nagranych dla wytwórni Schweizer Fonogramm).
Specjalizuje się również w repertuarze operowym. Dyrygował m.in. entuzjastycznie przyjętą przez krytykę światową premierą Zamku Sinobrodego B. Bartóka oraz inscenizacjami Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego (Opéra de Massy; Orchestre national d'Île-de-France), Wesela Figara W.A. Mozarta (Opéra-Théâtre de Metz; Orchestre national de Lorraine), Szarki L. Janáčka (Theater Orchester Biel Solothurn) i Białej róży U. Zimmermanna (nagroda Armel Prize dla najlepszego przedstawienia w 2017 r.).