Karolina Sikora - NOSPR
Karolina SikoraMezzosopran
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa prof. Ryszarda Minkiewicza) oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (klasa prof. Renate Behle). Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz prestiżowego programu stypendialnego DAAD w Niemczech.
Laureatka IV Konkursu Wokalnego im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach (I nagroda), VI Konkursu Wokalnego dla Młodych Śpiewaków Operowych im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu (III lokata), XXIII Konkursu Operetkowego Roberta Stolza w Hamburgu (II miejsce). W 2006 r. została przyjęta do Studia Operowego przy Teatrze Maryjskim.
Na scenie zadebiutowała w 2009 r. tytułową rolą Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka w Staatstheater Lüneburg. Następnie występowała w Theater Forum w Hamburgu w Dialogach Karmelitanek F. Poulenca (Mère Marie) i w produkcji scenicznej Pasji według św. Jana J.S. Bacha w reż. R. Wilsona w Operze w Kiel.
Od września 2009 r. jest związana z Operą Bałtycką w Gdańsku. Występuje w takich spektaklach, jak m.in.: Ariadna na Naxos (Kompozytor) R. Straussa, Czarodziejski flet (III Dama) i Così fan tutte (Dorabella) W.A. Mozarta, Eugeniusz Oniegin (Olga) P. Czajkowskiego, Carmen (partia tytułowa) G. Bizeta, Ubu Rex (Matka Ubu) i Czarna maska (Rosa Sacchi) K. Pendereckiego, Straszny dwór (Jadwiga) S. Moniuszki, Rycerskość wieśniacza (Santuzza) P. Mascagniego, Traviata (Flora Bervoix), Nabucco (Fenena) i Aida (Amneris) G. Verdiego, Madama Butterfly (Suzuki) G. Pucciniego.
Od 2014 r. występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Olga w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Maddalena w operze Rigoletto G. Verdiego, III Dama w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Geneviévew Peleasie i Melizandzie C. Debussy’ego w koprodukcji z festiwalem w Aix-en-Provence).
Współpracowała również z Operą na Zamku w Szczecinie (Miss Jessel w The Turn of the Screw B. Brittena) i Operą Krakowską (Jane Seymour w spektaklu Anna Bolena G. Donizettiego).
Od 2017 r. współpracuje z Komische Oper Berlin, występując w produkcjach operowych Barriego Kosky’ego, m.in. podczas tournée w Paryżu (Opera Comique), Moskwie (Teatr Bolszoj), Japonii, Chinach, na Tajwanie.
Występowała w ramach wielu festiwali i na międzynarodowych scenach koncertowych w szerokim repertuarze oratoryjno-kantatowym oraz kameralnym, wykonując dzieła od epoki baroku, aż po muzykę współczesną. Wśród jej najważniejszych przedsięwzięć można wyróżnić m.in.: festiwal La Folle Journée au Mozarteum Brasileiro (São Paulo, Brazylia), Hagia Ireni Istanbul Festival (Turcja), Granada Festival (Hiszpania), Rheingau Musik Festival,The Henry Crown Hall (Izrael), Händel-Festspiele(Niemcy), XLVIII Stagione Concertistica w Politeama Garibaldi w Palermo (Włochy), Mikkeli Music Festival (Finlandia), Festiwal „Emanacje” w Krakowie, Festiwal Muzyki Polskiej we Lwowie, Festival Casals San Juan (Portoryko), Yuri Bashmet Festival w Mińsku (Białoruś), Festiwal Praska Wiosna (Czechy). W Polsce gościła na scenach filharmonicznych w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Szczecinie, Bydgoszczy i Katowicach.
Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury, Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska oraz Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla Najlepszej Śpiewaczki za rolę Matki Ubu w Ubu Rex K. Pendereckiego w reżyserii J. Wiśniewskiego.
Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami, takimi jak: Tadeusz Kozłowski, Christoph Eschenbach, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Andrés Orozco-Estrada, Thomas Hengelbrock, Krzysztof Penderecki, Lothar Koenigs, José Maria Florêncio, Łukasz Borowicz, Andriy Yurkevych, Paweł Przytocki, Wojciech Michniewski, Friedrich Haider, Jörg-Peter Weigle, Carlo Montanaro, Patrick Fournillier.
Występowała w spektaklach zrealizowanych przez uznanych reżyserów, wśród których można wymienić takie nazwiska, jak: Marek Weiss, Janusz Wiśniewski, Mariusz Treliński, Barrie Kosky, Magdalena Łazarkiewicz, Gilberto Deflo czy Katie Mitchell.
Należy do grona solistów, którzy ściśle współpracowali z Krzysztofem Pendereckim. Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez samego kompozytora w kraju i za granicą, wykonując szereg jego utworów, w tym: Credo, Siedem bram Jerozolimy, Te Deum. Propagowanie dzieł tego twórcy w Polsce i na arenie międzynarodowej pozostanie nadal istotnym elementem w przyszłej działalności koncertowej artystki.