James Gilchrist - NOSPR
James GilchristTenor
Karierę wokalną rozpoczął w 1996 r. (wcześniej pracował jako lekarz). Od najmłodszych lat wykazywał żywe zainteresowanie muzyką; należał do chóru New College w Oksfordzie i chóru King’s College Uniwersytetu Cambridge.
Szeroki repertuar utorował mu drogę do najsłynniejszych sal koncertowych świata. Współpracował z dyrygentami tej miary, co: John Eliot Gardiner, Roger Norrington, Bernard Labadie, Harry Christophers, Harry Bicket czy Richard Hickox. Artysta ma na swoim koncie liczne recitale z towarzyszeniem pianistów – Anny Tilbrook i Juliusa Drake’a oraz harfistki Alison Nicholls, podczas których prezentuje utwory o bardzo dużym zróżnicowaniu stylistycznym, obejmujące zarówno pieśni klasyczno-romantyczne, jak i dzieła współczesne.
Specjalizuje się w wykonawstwie partii Ewangelisty w Pasji według Świętego Mateusza i Pasji według Świętego Jana J.S. Bacha. Brał udział w licznych festiwalach, m.in. Schubertiade, Aldeburgh Festival oraz Edinburgh Festival.
W jego imponującym dorobku dyskograficznym można wyróżnić szereg nagrań, w tym m.in.: opery Albert Herring B. Brittena (rola tytułowa) i The Poisoned Kiss R.V. Williamsa (Chandos), Pasję według Świętego Jana J.S. Bacha z towarzyszeniem Academy of Ancient Music, cykle pieśni: On Wenlock Edge V. Williamsa, Earth, Sweet Earth K. Leightona, Winter Words B. Brittena (Linn Records), When Laura Smiles (pieśni z epoki elżbietańskiej nagrane z lutnistą Matthew Wadsworthem); firma fonograficzna Orchid Classics sygnuje swym logo album obejmujący cykle pieśni F. Schuberta w interpretacji tenora, entuzjastycznie przyjęty przez międzynarodową krytykę. W 2015 roku ukazała się płyta z cyklami pieśni R. Schumanna, powstała we współpracy z Anną Tilbrook.
Wśród jego ostatnich przedsięwzięć artystycznych można wyróżnić m.in. koncerty w Petersburgu, Londynie (Church Parables B. Brittena), Madrycie (L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato G.F Händla) i Lipsku (Das Paradies und die Peri R. Schumanna, Stworzenie świata J. Haydna).
Sezon 2015/2016 obfituje w szereg występów z udziałem Jamesa Gilchrista, m.in. z towarzyszeniem The King’s Consort oraz Tafelmusik Baroque Orchestra.