Jake Arditti - NOSPR
Jake ArdittiKontratenor
Jake Arditti, który karierę zawodowego śpiewaka rozpoczął w wieku zaledwie jedenastu lat rolą Yniolda w Peleasie i Melizandzie na Festiwalu w Glyndebourne i kilkoma produkcjami w English National Opera, zyskał sławę w zawrotnym tempie, gdy w 2012 roku zdobył nagrodę podczas Innsbruck Baroque Singing Competition.
Jego „kradnące show bogactwo barwy głosu i prezencja sceniczna” („Daily Telegraph”) przyniosło mu szerokie uznanie zarówno krytyki, jak i publiczności, mogących podziwiać go nie tylko w dobrze znanych operowych arcydziełach jak Rinaldo (rola tytułowa w moskiewskim Teatrze Bolszoj), Kserkses (rola tytułowa na Longborough Festival Opera i w Opéra de Rouen Normandie), Ryszard I (rola tytułowa na London Handel Festival) czy Sekstus w Juliuszu Cezarze (Teatro Colón, Theater an der Wien), ale też w rolach rzadko wykonywanych takich jak: Hajmon w Antygonie Traetty (Wiener Kammeroper), Eurypylus/La Discordia/Pollux w Elenie Cavallego(Festival d’Aix-en-Provence, Lille, Lizbona) czy Apollo w La Divisione del Mondo Legrenziego z Christophe’em Roussetem i Les Talens Lyriques (Strasburg, Mulhouse, Colmar, Nancy, Wersal, Kolonia).
Szeroka skala głosu pozwala mu śpiewać partie zarówno Amora (Theater an der Wien, Zürich Opera i Gran Teatre del Liceu Barcelona) i Nerona (Pinchgut Opera Sydney, Festival d’Aix-en-Provence i Opéra Royal de Versailles) w Koronacji Poppei Monteverdiego, jak również Nerona w Agrypinie (Theater an der Wien, Göttingen Handel Festival). Śpiewał też partię Dawida w Saulu Händla, debiutując w tej roli w nowej produkcji
Clausa Gutha pod batutą Laurence’a Cummingsa (Theater an der Wien). Ponadto śpiewał role tytułowe w Rinaldzie Händla reżyserowanym przez Roberta Carsena dla Festiwalu w Glyndebourne, a także w Achille in Sciro Corsellego pod batutą Ivora Boltona w reżyserii Mariame Clément w Teatro Real Madrid. W sezonie 2022/2023 kontratenor wystąpił w roli Erisseny w Alessandro nell‘Indie Leonarda Vinciegona Bayreuth Baroque Opera Festival w inscenizacji Maxa Emanuela Cencica.
Pośród jego ról romantycznych i współczesnych znajdziemy partię Jasia w Jasiu i Małgosi Humperdincka (Wiener Kammeroper), Głosu Apolla w Śmierci w Wenecji (Stuttgart i Opéra National du Rhin), Księcia Go-Go w Le grand macabre Ligetiego(Essen), a także udział w kameralnej operze SUM Maxa Richtera i Wayne’a McGregora, której premiera miała miejsce w Royal Opera House’s Linbury Theatre w 2012 roku.
Podobna wszechstronność charakteryzuje Jake’a jako wykonawcę koncertowego. Od Ernesta w Gismondo, re di Polonia Vinciego(Wiedeń, Moskwa, Dortmund i Bayreuth), przez Contre-ténors z Il Pomo d’Oro (Sablé i Nicea) i From Soul to Soul z Pera Ensemble (Heidelberg i Kolonia), po Stabat Mater Pergolesiego pod batutą Ivora Boltona, a także premiery Canciones Lunáticas Hildy Paredesoraz Cosa Resta Sciarrinaz Arditti Quartet w licznych salach po obu stronach Atlantyku. W 2022 roku wykonywał Hommage à Klaus Nomi Olgi Neuwirth z Ensemble intercontemporain (Filharmonia Paryska i Cité de la Musique w Strasburgu).
Jake otwiera sezon 2023/2024 w Sydney, śpiewając rolę tytułową w Rinaldzie Händla dla Pinchgut Opera w reżyserii Louisy Muller I pod batutą Erin Helyard.
Na wiosnę 2024 roku zaplanowane pojawienie się w roli Nerona, tym razem nie w jednej, a w dwóch produkcjach Koronacji Poppei Monteverdiego: najpierw w Theater Basel w nowym przedstawieniu w reżyserii Christopha Marthalera i pod dyrekcją muzyczną Laurence’a Cummingsa, a następnie w Operze w Kolonii we wznowieniu produkcji Teda Huffmana pod batutą George’a Petrou.