Hania Rani - NOSPR
Hania RaniFortepian
Hania Rani to klasycznie wykształcona pianistka, kompozytorka i wokalistka. Urodzona w Gdańsku, ale dzieląca życie między Warszawę, którą uczyniła swoim domem, oraz Berlin, gdzie studiowała i gdzie często wraca pracować nad kolejnymi projektami. W instrumentarium jej dzieł znajdziemy smyczki, fortepian, głos, elektronikę. 5 kwietnia 2019 roku ukazał się jej debiutancki album Esja. Premiera singla Glass miała miejsce na antenie BBC Radio 6, w audycji Mary Anne Hobbs. Płyta została wydana przez prestiżową brytyjską wytwórnię Gondwana Records (m.in. publikującą nagrania Portico Quartet, Go Go Penguins i Matthew Halsalla). O jej muzycznych dokonaniach rozpisuje się prasa w całej Europie. W Polsce Hania Rani otrzymała m.in. nagrodę Sanki, przyznawaną przez dziennikarzy dla najciekawszej nowej twarzy na rodzimym rynku muzycznym oraz została nominowana do Paszportów Polityki 2019. Współpracowała m.in. z Christianem Löfflerem (projekt Nest), Dobrawą Czocher (album Biała flaga), Hior Chronik, Kamp!, Igorem Herbutem i Misią Furtak (album Co przyjdzie?). Występowała na wielu prestiżowych scenach Europy, od Filharmonii Narodowej w Warszawie, przez Funkhaus w Berlinie, po The Roundhouse w Londynie oraz na festiwalach, m.in. Open'er, Scope, Spring Break, Transatlantyk czy Eurosonic. Hania Rani odniosła także sukces z zespołem tęskno, który współtworzyła. Album Mi uhonorowano w 2018 roku nagrodą im. Grzegorza Ciechowskiego oraz nominacją do Fryderyków w kategorii Debiut Roku, został także wybrany Płytą Roku Radiowego Domu Kultury (Trojka Polskie Radio). Muzykę Hani Rani można określić gatunkiem „modern classical”, który wyraża się poprzez nowe podejście do klasycznie znanych formuł muzycznych oraz zastosowań akustycznego instrumentarium. Kompozycje na fortepian solo zrodziły się z fascynacji artystki tym instrumentem oraz chęci zinterpretowania na własny sposób jego możliwości dźwiękowych i harmonicznych. Tak powstał cykl utworów o zróżnicowanym charakterze i brzmieniu, za pomocą których artystka próbuje zobrazować niczym nieograniczoną przestrzeń i czas, nawiązując tym samym do miejsc szczególnie istotnych dla jej sposobu rozumienia muzyki: Bieszczad i Islandii.