Gabriela Montero - NOSPR
Gabriela Montero Fortepian
Wizjonerskie interpretacje i wyjątkowy talent kompozytorski zaskarbiły Gabrieli Montero uznanie krytyków i szerokiego grona wielbicieli na całym świecie. Piszący dla New York Timesa Anthony Tommasini stwierdził, że “w grze Montero było wszystko: surowe rytmiczne uderzenia con brio, subtelne odcienie, moc jak ze stali… płynąca z głębi duszy liryka … bezkompromisowa ekspresja”.
Pośród występów Montero w sezonie 2023-2024 znajdziemy wykonania jej własnego “Latin Concerto” podczas zakrojonej na szeroką skalę trasy po USA z Mexico City Orquesta Sinfónica de Minería i Carlosem Miguelem Prieto, a także koncerty z New World Symphony (Stéphane Denève), NOSPR (Marin Alsop), Antwerp Symphony (Elim Chan), oraz z National Arts Centre Orchestra (Alexander Shelley). Z ostatnią z nich Gabriela pozostaje do 2025 r. w doskonale działającym Partnerstwie Twórczym. W maju 2024 r. Montero pojawi się też w wyczekującym jej powrotu Los Angeles, gdzie będzie pracować z Orkiestrą Kameralną Los Angeles i Jaime Martínem.
Najważniejsze niedawne przedsięwzięcia Montero to europejskie tournee z City of Birmingham Symphony i Mirgą Gražinytė-Tyla, jak również debiuty z Royal Concertgebouw Orchestra, Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Tonhalle Orchestra z Zurychu, New Zealand Symphony, Orchestre National de France, Orchestre Symphonique de Québec, a także Minnesota Orchestra. Tak relacjonowała ostatni z tych koncertów Star Tribune: "Porywający występ Montero… pokazał, że może ona zostać kolejną z wielkich komponujących pianistek sceny klasycznej”. Warto też odnotować rezydencje z Sao Paolo Symphony, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia w Pradze, Orkiestrą Symfoniczną Bazylei, a także (częściowo zakłóconą przez COVID) na Rheingau Festival; debiuty w Sali Zankela w Carnegie Hall i 92nd Street Y w Nowym Jorku, w Filharmonii oraz La Seine Musicale w Paryżu, oraz na London Piano Festival odbywającym się w sali King’s Place; wreszcie, rozpoczęcie “Gabriela Montero at Prager”, stałej rezydencji artystycznej w Prager Family Center for the Arts w Easton w stanie Maryland.
Ceniona za wyjątkową muzykalność i zdolności improwizatorskie, Montero ma na koncie występy z wieloma z najważniejszych orkiestr na świecie, m.in: orkiestrami filharmonii w Nowym Jorku, Rotterdamie, Dreźnie i Oslo, Royal Liverpool Philharmonic, Wiedeńską i Neapolitańską Orkiestrą Radiową, oraz Niderlandzką Filharmoniczną Orkiestrą Radiową; Gewandhausorchester w Lipsku, NDR Sinfonieorchester Hamburg, NDR Radiophilharmonie Hannover, Kammerorchester w Zurychu, czy Academy of St Martin in the Fields; ponadto, z orkiestrami symfonicznymi Yomiuri Nippon, Chicago, Pittsburgha, Detroit, Houston, Atlanty, Toronto, Baltimore, Oregonu, Dallas, Wiedeńską, Barcelońską, Lucerny, oraz Sydney; Belgijską Orkiestrą Narodową, Cleveland Orchestra, Komische Oper Berlin, jak również Residentie Orkest.
Ukończyła studia w londyńskiej Royal Academy of Music, od której otrzymała również tytuł Fellow of the Royal Academy of Music, nadawany absolwentom ze szczególnymi osiągnięciami w branży. Montero daje również liczne recitale i występuje jako kameralistka, w których to rolach można było ją usłyszeć w tak ważnych salach jak Wigmore Hall, Kennedy Center, Carnegie Hall, Konzerthaus w Wiedniu, Berlin Philharmonie, Frankfurt Alte Oper, Filharmonia Kolońska, Gewandhaus w Lipsku, Herkulessaal w Monachium, Sydney Opera House, Amsterdam Concertgebouw, Luxembourg Philharmonie, Gulbenkian Museum w Lizbonie, Manchester Bridgewater Hall, LG Arts Centre w Seulu, Hong Kong City Hall, National Concert Hall w Tajpej, jak również na festiwalach ‘Sound
Unbound’ w londyńskim Barbican Centre, London Piano, w Edynburgu i Salzburgu, SettembreMusica w Mediolanie i Turynie, Enescu, w Lucernie, Ravinia, Colorado, Gstaad, Saint-Denis, Violon sur le Sable, Aldeburgh, Cheltenham, Rheingau, Ruhr, Trondheim, Bergen, czy Lugano.
Jest laureatką licznych nagród, a jej płyty sprzedają się w rekordowych nakładach. Na jej ostatnim albumie, wydanym jesienią 2019 r. przez wytwórnię Orchid Classics, znajdziemy autorski Koncert “Latynoski” oraz Koncert fortepianowy G-dur Ravela, nagrane z Orchestra of the Americas w chilijskim Frutillar. Poprzedni album wydany nakładem Orchid Classics, z II Koncertem Fortepianowym Rachmaninowa i pierwszą autorską kompozycją orkiestrową, Ex Patria, przyniósł jej pierwszą Latin Grammy® w kategorii Najlepszy Album z Muzyką Poważną. Pośród innych albumów znajdziemy Bach and Beyond, który przez kilka miesięcy utrzymywał się na szczycie listy Billboard Classical i zdobył dwie Echo Klassik Awards: Instrumentalista Klawiszowy Roku 2006 i Nagrodę za Muzykę Poważną Bez Granic 2007. W roku 2008, Montero była nominowana do Grammy® za album Baroque, a w 2010 wydała Solatino – nagranie, do którego inspirację stanowił jej kraj, Wenezuela, poświęcone dziełom kompozytorów Ameryki Łacińskiej.
Formalnym debiutem kompozytorskim Montero był poemat symfoniczny Ex Patria, mający stanowić zarazem ilustrację i protest przeciwko pogrążaniu się Wenezueli w bezprawiu, korupcji i przemocy. Premiery utworu dokonała w 2011 r. Academy of St Martin in the Fields. Pierwsza pełnoskalowa kompozycja Montero, I Koncert fortepianowy “Latynoski”, miał swoją premierę w 2016 r. w Gewandhaus w Lipsku, z towarzyszeniem MDR Sinfonieorchester pod batutą Kristjana Järviego, a jego rejestrację filmową, z towarzyszeniem Orchestra of the Americas, przygotował kanał ARTE Konzert.
Montero angażuje się na rzecz praw człowieka i stara się, by jej głos regularnie docierał poza sale koncertowe, za co otrzymała IV Międzynarodową Nagrodę im. Beethovena. W roku 2015 została Konsulem Honorowym Amnesty International, a Human Rights Foundation uhonorowała ją za Wyróżniającą się Pracę w Dziedzinie Praw Człowieka w uznaniu jej nieustających starań o przestrzeganie praw człowieka w Wenezueli. W styczniu 2020 r. została zaproszona do wygłoszenia Wykładu Dziekańskiego w Radcliffe Institute na Uniwersytecie Harvarda, dwukrotnie zaś przemawiała i koncertowała na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. W 2012 r. otrzymała Nagrodę im. Rockefellera za zasługi dla sztuki, a w 2008 r. wystąpiła na Inauguracji Prezydenckiej Baracka Obamy.
Montero urodziła się w Wenezueli. Naukę gry na pianinie rozpoczęła jako czterolatka, a pierwszy koncert zagrała w wieku lat ośmiu w swoim rodzinnym mieście, Caracas. Następnie, otrzymała stypendium rządowe pozwalające jej na prywatną naukę w USA, a później w londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem Hamisha Milne.