Ewa Trębacz - NOSPR
Ewa Trębacz

Pochodząca z Krakowa kompozytorka, mieszkająca obecnie w Seattle w Stanach Zjednoczonych. Jej twórczość obejmuje m.in. utwory instrumentalne (solowe, kameralne i symfoniczne), kompozycje z komputerowo realizowanym dźwiękiem, ścieżki dźwiękowe do eksperymentalnych filmów animowanych oraz przestrzenne kompozycje audiowizualne w tzw. rzeczywistości rozszerzonej (ang. virtual extended and mixed reality). Współpraca z innymi artystami, rozumiana jako wymiana kreatywności, ma dla kompozytorki fundamentalne znaczenie. Integralną częścią aktywności artystycznej Ewy Trębacz jest przestrzeń, która często pełni funkcję katalizatora działań improwizacyjnych w miejscach o unikatowej akustyce.
Ewa Trębacz jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiowała kompozycję pod kierunkiem Bogusława Schaeffera (dyplom w 1999 roku). Kompozytorka była również słuchaczką pierwszego w Stanach Zjednoczonych programu studiów doktorskich w dziedzinie nowych mediów na wydziale Digital Arts and Experimental Media (DXARTS) na University of Washington w Seattle, gdzie w 2010 roku uzyskała tytuł doktora i w latach 2012–2024 pracowała na stanowisku Research Scientist.
Utwory i projekty Ewy Trębacz były prezentowane w ponad 30 krajach świata podczas koncertów, festiwali, a także w ramach publikacji w międzynarodowych magazynach muzycznych (m.in. „Organised Sound”, „Neue Zeitschrift für Musik”). W 2009 roku jej utwór things lost things invisible na orkiestrę symfoniczną i trójwymiarową przestrzeń dźwiękową został wyróżniony rekomendacją Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu.
Kompozytorka współpracowała z artystami związanymi ze Studiem Filmów Animowanych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (głównie z Robertem Sową). Jest laureatką Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (1999). Otrzymała zamówienia kompozytorskie i granty na realizację projektów artystycznych od wielu festiwali i instytucji. Do listy tej należą m.in. Klangspuren Festival (Austria), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Związek Kompozytorów Polskich, zespoły z Seattle, takie jak Seattle Modern Orchestra, trio Kin of the Moon czy North Corner Chamber Orchestra (NOCCO), Mid Atlantic Arts Foundation / USArtists International, Allied Arts Foundation Seattle (2018 Artist Award „Listen UP! Music by Women”) oraz wielu solistów współpracujących z kompozytorami nad kreacją nowych utworów na swoje instrumenty. W roku 2022 Ewa Trębacz została kompozytorką rezydentką 33. edycji festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu. Płyta monograficzna kompozytorki z jej dwoma utworami kameralnymi i trzema orkiestrowymi została wydana w 2013 roku przez Polskie Radio i Polskie Centrum Informacji Muzycznej (polmic.pl) w ramach cyklu Muzyka Polska Dzisiaj. Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich. Kompozycje elektroakustyczne Ewy Trębacz były prezentowane m.in. podczas ICMC (International Computer Music Conference), SEAMUS (The Society for Electro-Acoustic Music in the United States Conference), New York City Electroacoustic Music Festival (NYCEMF), Mise-En Festival (New York City), SPLICE Festival II (BGSU), oraz wielu innych festiwali i konferencji poświęconych muzyce elektroakustycznej i komputerowej.
Najbliższe koncerty

Festiwal Prawykonań / Kwartet Śląski / NeoQuartet / Przemiany brzmienia kwartetu
Sala kameralna