Éric Le Sage - NOSPR
Éric Le SageFortepian
Eric Le Sage to słynny przedstawiciel francuskiej szkoły pianistyki, zbierający regularne pochwały za wyjątkowo subtelne brzmienie, doskonałe wyczucie struktury utworu i poetycką frazę. Już w wieku 20 lat Financial Times opisywał go jako “niebywale ułożonego ucznia wielkiej francuskiej tradycji fortepianu w duchu Schumanna”. W 2010 roku Die Zeit chwalił jego “idealną francuską estetykę pianistyczną i przejrzystość”.
Eric jest zapraszany do występów w charakterze solisty z orkiestrami reprezentującymi najwyższy poziom, takimi jak Los Angeles Philharmonic, Philadelphia Orchestra, Toronto Symphony Orchestra, Saint-Louis Symphony Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, SWR Symphony Orchestra, Bremer Philharmoniker, NOSPR, Royal Scottish National Orchestra, Göteborg Symphony Orchestra, Rotterdam Philharmonic, NHK Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony, Tokyo Metropolitan Orchestra, Münchner Kammer Orchester, Dresdner Philharmonie, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Bordeaux-Aquitaine, Queensland Symphony Orchestra, Orchestre Métropolitain, Chamber Orchestra of Europe, pod batutą takich dyrygentów jak Edo de Waart, Stéphane Denève, Pablo Gonzalez, Fabien Gabel, Sir Jeffrey Tate, François Leleux, Alexander Liebreich, Kazuki Yamada, Alondra de la Parra, Lionel Bringuier, François Leleux, Michael Stern, Leonardo Garcia Alarcon, Sir Simon Rattle, czy Yannick Nézet-Seguin.
Eric przedstawiał recitale i koncerty muzyki kameralnej na najważniejszych scenach całego świata, m.in. w Wigmore Hall, Suntory Hall, Carnegie Hall, Laeiszhalle w Hamburgu, Théâtre des Champs-Elysées, Radio France, salach filharmonii w Paryżu, Berlinie, Luksemburgu, Kolonii, Essen i Dreźnie, Alte Oper we Frankfurcie, Concertgebouw w Amsterdamie, na festiwalu Schubertiade w Schwarzenbergu, w sali Mozarteum w Salzburgu, na Ludwigsburg Festival, w praskim Rudolfinum, Taipei National Concert Hall, Konzerthaus w Wiedniu i Berlinie, w ramach Dublin’s Celebrity Series, na Edinburgh International Festival, w Tonhalle w Düsseldorfie, na La Roque d’Anthéron Festival, w Sanssouci w Poczdamie, w brukselskiej sali BOZAR, czy berlińskiej Boulezsaal.
Każdy z licznych albumów Erica Le Sage przyniósł mu pochwały krytyków i wiele nagród. Obok słynnego na cały świat cyklu Schumannowskiego z 2010 r., który zdobył wysoce prestiżową Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik, pośród innych kamieni milowych w karierze fonograficznej artysty znajdziemy wszystkie dzieła kameralne Francisa Poulenca z udziałem fortepianu (BMG, 1998), wszystkie dzieła kameralne Faurégo z udziałem fortepianu, a także wszystkie dzieła kameralne Brahmsa (B-Records, 2021).
W roku 2022 ukazały się dwa wyśmienite albumy: jeden, z muzyką Mozarta, zarejestrowany z towarzyszeniem Gävle Symphony Orchestra pod batutą wieloletniego partnera scenicznego Le Sage’a, François Leleux, wydany nakładem Alpha (Koncerty XVII i XXIV), drugi zaś solowy, opublikowany przez Sony Classical, przedstawiający rzadkie utwory repertuaru francuskiego z początków XX stulecia.
W ostatnich latach, Eric dokonał nagrań wszystkich Nokturnów Faurégo dla Alpha (2019) oraz 3 ostatnich Sonat Beethovena (2014).
Pośród pozostałych niedawnych nagrań kameralnych znajdziemy współprace z takimi artystami jak tenor Julian Pregardien, na albumie z dziełami Schumanna (2019), czy Emmanuel Pahud, Paul Meyer, Daishin Kashimoto, Aurélien Pascal i wielu innych, na albumach zbudowanych wokół repertuaru wiedeńskiego z pierwszej dekady XX w. i dzieł Nino Roty.
Jego najnowszy album, nagrany z Frankiem Braleyem i Sandrine Piau, poświęcony jest przede wszystkim twórczości Reynaldo Hahna (Sony Classical, 2023).
Jako prawdziwy miłośnik kameralistyki, Eric regularnie występuje z zaprzyjaźnionymi muzykami przyjaciółmi, takimi jak Emmanuel Pahud, Paul Meyer, Quatuor Ebène, François Leleux, Jean-Guihen Queyras, les Vents Français, François Salque, Lise Berthaud, Daishin Kashimoto, Claudio Bohorquez, Julian Prégardien, Sandrine Piau, Olivier Latry i wielu innych.
Eric Le Sage, urodzony w Aix en Provence, zwyciężał w najważniejszych międzynarodowych konkursach, takich jak Konkurs w Porto w 1985 roku, czy Konkurs im. Roberta Schumanna w Zwickau w roku 1989. W tym samym roku był również laureatem Leeds International Competition, dzięki czemu mógł wystąpić pod batutą Sir Simona Rattle.
Eric Le Sage jest profesorem Hochschule für Musik w Fryburgu Bryzgowijskim.
Najbliższe koncerty
NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
Sala koncertowa