Beatrice Rana - NOSPR
Beatrice Rana Fortepian
Urodziła w 1993 roku w rodzinie muzyków, a jako solistka zadebiutowała z orkiestrą w wieku 9 lat, wykonując Koncert fortepianowy f-moll Bacha.
Uwagę dyrygentów, krytyków i publiczności na całym świecie zwróciła na siebie w 2011 roku, kiedy to w wieku zaledwie 18 lat zdobyła I miejsce i wszystkie specjalne nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Montrealu. Była już wówczas laureatką imponującej liczby pierwszych miejsc w krajowych i międzynarodowych konkursach fortepianowych, takich jak: Konkurs „Muzio Clementi", „Międzynarodowy Konkurs Fortepianowy Republiki San Marino" czy „Bang&Olufsen PianoRAMA Competition".
Jej kariera nabrała tempa dwa lata później, kiedy zdobyła srebrny medal na amerykańskim konkursie Van Cliburna. Jesienią 2015 roku BBC umieściło ją na swojej prestiżowej liście artystów nowej generacji, a Warner Classics podpisał z nią kontrakt na debiutancki album z dwoma utworami: II Koncertem Sergiusza Prokofiewa i I Koncertem Piotra Czajkowskiego.
Występowała w najbardziej renomowanych salach koncertowych i na festiwalach na świecie, takich jak: Berlin Philharmonie, Concertgebouw w Amsterdamie, Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, Barbican Centre, Wigmore Hall, Royal Albert Hall i Royal Festival Hall w Londynie, Philharmonie de Paris, Théâtre des Champs-Élysées, Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, KKL Lucerne, Kölner Philharmonie, Gasteig München, Prinzregententheater i Herkulessaal, Alte Oper we Frankfurcie, Elbphilharmonie i Laeiszhalle w Hamburgu, Liederhalle w Stuttgarcie, Tonhalle w Zurychu, Philharmonie de Luxembourg, Società dei Concerti w Mediolanie, Lucerne Festival, BBC Proms, Ferrara Musica, Verbier Festival, Rheingau Festival, Bad Kissinger Sommer, Klavier Festival Ruhr, LAC w Lugano, Stresa Festival, La Roque d'Anthéron Festival, Rencontres Musicales d’Evian, Bucarest Enescu Festival, Mostly Mozart, Symphony Hall i Celebrity Series w Bostonie, Gilmore Keyboard Festival, Walt Disney Hall i Hollywood Bowl w Los Angeles czy Kennedy Center w Waszyngtonie.
Współpracuje z dyrygentami takimi jak Yannick Nézet-Séguin, Antonio Pappano, Manfred Honeck, Klaus Mäkelä, Gianandrea Noseda, Jaap van Zweden, Lahav Shani, Jakub Hrusa, Gustavo Gimeno, Fabio Luisi, Riccardo Chailly, Paavo Järvi, Valery Gergiev, Yuri Temirkanov, Vladimir Jurowski, Dima Slobodeniouk, Karina Canellakis, James Gaffigan, Mirga Gražinytė-Tyla, Ryan Bancroft, Susanna Mälkki i Zubin Mehta.
Jako solistka występowała z takimi orkiestrami jak: Royal Concertgebouw Orchestra, Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Symphonieorchester des Bayrischen Rundfunks, Münchner Philharmoniker, Chamber Orchestra of Europe, Orchestre de Paris, Lucerne Festival Orchestra, Wiener Symphoniker, New York Philharmonic, Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Philadelphia Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Pittsburgh Symphony Orchestra, National Symphony Orchestra, San Francisco Symphony, Toronto Symphony Orchestra, Orchestre National de France, London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestra Sinfonica della RAI, Filarmonica della Scala, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Danish National Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Lucerne Symphony Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, Detroit Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, NHK Symphony, Seoul Philharmonic, Melbourne Symphony Orchestra, Tonkünstler-Orchester i St Petersburg Philharmonic.
Sezon 2023/24 obejmuje koncerty w Europie z Chamber Orchestra of Europe i Antonio Pappano, Academy of St Martin in the Fields oraz Orchestre Philharmonique du Luxembourg. Beatrice zadebiutuje też z Berliner Philharmoniker pod batutą Yannicka Nézet-Séguina oraz z Cleveland Orchestra pod dyrygenturą Lahava Shaniego, a także powróci do New York Philharmonic z Manfredem Honeckiem.
Nagrywa na wyłączność dla Warner Classics. Jej pierwszy debiutancki album z Accademia Nazionale Santa Cecilia di Roma zdobył międzynarodowe uznanie, w tym prestiżowy tytuł „Editor's Choice" magazynu Gramophone i nagrodę „Newcomer of the Year" BBC Music Magazine. Rok 2017 pozostanie kamieniem milowym w jej karierze dzięki wydaniu Wariacji Goldbergowskich Bacha. Nagranie zostało docenione przez recenzentów na całym świecie i zdobyło dwie główne nagrody: "Young Artist of the Year" na nagrodach Gramophone oraz "Discovery of the year" na nagrodach Edison. W czerwcu 2018 roku została wybrana "Female Artist of the Year" na Classic BRIT Awards w Royal Albert Hall za swoje nagranie Bacha. Beatrice nagrała także II Symfonię „Age of Anxiety” Leonarda Bernsteina jako część nagrania wszystkich symfonii kompozytora pod dyrekcją Antonio Pappano, co również przyniosło jej uznanie krytyków.
Kolejny solowy album został wydany w październiku 2019 roku, a znalazły się na nim utwory Strawińskiego i Ravela. Również zdobył wiele nagród, w tym Diapason d'Or de l'Année i Choc de l'Année Classica we Francji. Album z muzyką Chopina ukazał się we wrześniu 2021 roku i również przyniósł pianistce wiele nagród. W 2023 roku Beatrice z Chamber Orchestra of Europe i Yannickiem Nézet-Séguinem nagrała swój kolejny, piąty już album z koncertami Clary i Roberta Schumannów.
W 2017 roku Beatrice zapoczątkowała własny festiwal muzyki kameralnej „Classiche Forme" w swoim rodzinnym mieście Lecce, w regionie Apulia. Festiwal stał się jednym z głównych letnich wydarzeń we Włoszech. Od 2020 roku pełni funkcję dyrektor artystycznej Orchestra Filarmonica di Benevento.
Beatrice uzyskała dyplom w klasie fortepianu Benedetta Lupo w Konserwatorium Muzycznym Nino Rota w Monopoli, gdzie również studiowała kompozycję u Marco della Sciucca. Studiowała także u Arie Vardiego w Hanowerze i ponownie u Benedetta Lupo w Accademia di Santa Cecilia. Mieszka w Rzymie.